I den otrimmade fyrhjulsdrivna klassen fick han en bra start och andra tid på första sträckan. På starten av andra gick en drivaxel sönder.
‒Men reglerna är så att om man hinner laga och besikta bilen före lördagens sträckor får man köra dem, berättar Emil Carlsson.
Så i stället för att köra de återstående sex sträckorna under första dagen blev det att ta bilen till depån och börja skruva.
‒Vi hade inte alla reservdelar med oss, men lyckades låna ihop så att mina tre mekaniker och jag blev klara en bit efter midnatt.
Därmed kunde Emil Carlsson med Magnus Nilsson bredvid sig i kartläsarstolen köra de sex sista sträckorna – men fick fem minuters tidstillägg för var och en av sträckorna de missat. Och att köra in 25 minuter under andra dagen var föstås omöjligt.
‒Vi hade ändå lite stolpe in när dessutom SMK Nyköpings Micael Jacobsson körde av under andra dagen så att vi tog oss upp till tredjeplatsen i klassen och fick några ytterligare SM-poäng, säger Emil Carlsson.
Han är nu tvåa totalt efter femteplatsen i SM-premiären i Söderhamn och andraplatsen i Östersund. Om två veckor körs nästa tävling, med Sandviken som arrangör.
Emil Carlsson var inte ensam KMK:are att ha oflyt i Sydsvenska rallyt. Niklas Hägg, SMK Hälsinge och kartläsaren Christer Carlsson, KMK, låg mycket bra till i trimmade fyrhjulsdrivna klassen.
‒Men så fick de punktering på nionde sträckan och tvingades att stanna för att byta däck och då var de ju rökta från en topplacering, säger Emil Carlsson.
Hägg/Carlsson slutade sjua i klassen.