SM-äventyret stundar – KMK:arna är redo

Sex deltävlingar, sex KMK:are. I slutet av januari inleds rally-SM med Bergslagsrallyt i Ludvika och även om SM-erfarenheten är stor hos katrineholmarna, finns det debutanter i gänget.

Hampus Carlsson längst ned till vänster, på hans högra sida Viktor Niemistö. Övre raden: Christer Carlsson, Ulf Pettersson, Jonas Carlsson, Kristoffer Gustavsson och Andreas Ekström.

Hampus Carlsson längst ned till vänster, på hans högra sida Viktor Niemistö. Övre raden: Christer Carlsson, Ulf Pettersson, Jonas Carlsson, Kristoffer Gustavsson och Andreas Ekström.

Foto:

Övrigt2019-01-24 05:00

Christer Carlsson är kartläsaren som från KMK-gänget kan stoltsera med allra flest SM-säsonger – hur många vet han inte själv, men rally har han åkt sedan 1988 och han gissar att SM-debuten gjordes 2005. Tvåa i sammanhanget blir Uffe Pettersson som gjorde sin första SM-säsong 2009. Med sig i bilen i år har han kartläsaren Andreas Ekström, som gör sin första hela SM-säsong i år om allt går som det ska.

– Jag blev kartläsare för några år sedan och vi har väl kört någon SM-deltävling men inte mer än så, berättar Andreas Ekström.

Även duon Kristoffer Gustavsson och Viktor Niemistö ska göra sin första hela SM-säsong i år.

– Det har ju varit vårt stora mål och vi körde någon enstaka SM-tävling förra året. Men att tävla en hel säsong blir jävligt dyrt, så det har varit plånboken som avgjort, konstaterar föraren Kristoffer Gustavsson som för bara några veckor sedan fick klartecken om en stor huvudsponsor som möjliggör hans och Viktor Niemistös SM-satsning.

– Ja, det är sponsorer som gäller. En tävlingssäsong kan kosta upp emot en miljon kronor, förutsatt att man inte kraschar. Och vinner man blir det heller inga kronor över, så man gör det för att man tycker att det är kul, konstaterar Uffe Pettersson.

Rallyentusiasterna som under en kall torsdagskväll i januari samlats i Uffe Petterssons garage känner inte varandra utan och innan, en del har aldrig träffats tidigare. Trots detta är de gemensamma samtalsämnena många – och allt från däck till övernattning jämförs och diskuteras. Nackdelen med SM-deltävlingarna, konstaterar de är att de ligger i mindre orter och därför blir boendefrågan svårlöst och ofta dyr. Fördelarna överväger dock.

– Sträckorna är tre gånger längre än på en vanlig tävling, så att delta i en tävling blir som att köra tre minirallyn. Man blir bättre av att köra den här typen av tävlingar, säger Christer Carlsson.

Man får också åka och reka sträckorna innan tävlingen, vilket främst underlättar för kartläsaren. Delar av banorna kan genomföras på större och bättre vägar.

– Sedan är det klart att det är mer status att placera sig bra på SM, säger Uffe Pettersson.

Nu när längtan efter farten är som allra störst är det lätt att förtränga alla de timmar som tillbringats i garaget. KMK:arnas tidsåtgång skiljer sig lite, en del snittar 40 timmar i veckan på två personer och andra har ett helt team om fem personer som lägger ned en hel kväll i veckan.

– Optimalt hade det varit att lägga ned samma tid som på en heltidstjänst, skojar någon och menar samtidigt allvar.

De är överens om att säker körning uppstår då man själv - eller en mekare - har bra koll på bilen. Det snabbar också på reparationer under tävling. Utöver allt det praktiska är det ändå känslan av farten som driver KMK:arna framåt i sina satsningar.

– Det går inte att beskriva hur det känns när allt klaffar. Det är lika starkt som att få barn, säger Christer Carlsson och nickar åt sonen Hampus Carlsson som är en del av mekarteamet.

– Man får en adrenalinkick. Inför tävlingen är det också nervöst, man är så taggad. Sedan släpper det när man väl kör, man har inte tid att tänka då, säger Viktor Niemistö.

Så tävlar KMK:arna

4WD Övrigt: Kristoffer Gustavsson/Viktor Niemistö i en Mitsubishi Evo. Målsättning: Att hamna på 5-7 plats totalt.

Christer Carlsson (kartläsare till extern förare) i en Ford Focus. Målsättning: Att vinna.

Trimmad 2WD: Ulf Pettersson/Andreas Ekström i en Toyota Corolla. Målsättning: Att genomföra allt på ett bra sätt - topp 10 hade varit roligt.

Otrimmad 2WD: Olle Erixon (kartläsare till extern förare) i en Peugeot 208 R2. Målsättning: Ingen uppgift.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!