Rutinerade debutanter som gjorde rallysuccé

KMK:arnas debut i Midnattssolsrallyt kunde knappast ha slutat bättre. Roger Andersson vann med sin Saab från 1969 och Ulf Pettersson blev tvåa i en Opel Kadett, 91:a.

Ulf Pettersson tävlade i en Opel Kadett GSI från 1991 och blev tvåa i klassen efter suveränen och svenska mästaren Mats Jonsson från Forshaga.

Ulf Pettersson tävlade i en Opel Kadett GSI från 1991 och blev tvåa i klassen efter suveränen och svenska mästaren Mats Jonsson från Forshaga.

Foto:

Övrigt2018-07-01 13:30

67-årige Roger Andersson tävlade redan på 1970-talet.

– Faktiskt med samma bil som jag körde nu, en V4 som då gick i standard B-klassen, säger Roger Andersson.

Sedan ställde han undan bilen och den blev stående i 30 år innan den plockades fram igen. I dag tävlar han tillsammans med frun, Rose-Marie Andersson, och i Midnattssolsrallyt startade de i regularity-klassen.

– Vi kör samma 17 sträckor som de kör i de andra klasserna. Skillnaden är att i regularity vinner inte den som kör snabbast utan kommer närmast den idealtid som funktionärerna har bestämt för varje sträcka, säger Roger Andersson.

KMK-ekipaget låg tvåa bakom Tore Bigsten från Götene efter både den första och andra etappen, men på den tredje smet de förbi och blev totalvinnare.

– Det trodde jag ju inte när jag fick problem med kopplingen, men det gick ju bra, sammanfattar Roger Andersson.

Klubbkompisen Ulf Pettersson, som hade Andreas Ekström bredvid sig i kartläsarstolen, hade också en del problem.

– När diffen gick sönder lyckades vi laga den och låg tvåa i klassen och 18:e totalt av alla startande inför sista sträckan, säger Ulf Andersson.

Då hoppade växellänkaget ur och han kunde bara köra sista sträckan på fyrans växel.

– Jag lyckades behålla andraplatsen efter suveräna Mats Jonsson från Forshaga i klassen, men tappade nio placeringar i totallistan och blev 27:a. Just då kändes det förstås lite surt. Men med liten distans till tävlingen måste jag förstås vara nöjd, det här gav mersmak, säger Ulf Pettersson.

Extra spännande var förstås att de sammanlagt 15 milen med specialsträckor kördes utan noter, alltså anteckningar om hur vägen ser ut framåt.

– Därför måste man köra klokt och det var rätt recept den här gången. Men utan våra duktiga mekaniker Hampus Carlsson och Jonas Carlsson hade det förstås aldrig lyckats, säger Ulf Pettersson som om två veckor tar fram den 27 år gamla Kadetten igen för att köra Slottssprinten vid Ericsberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!