Oskar Larsson och Jesper Hellström har följts Ät sedan födseln Ànda upp till gymnasiet.
â Sedan började vi jobba 200 meter frĂ„n varandra, pĂ„pekar kartlĂ€saren Jesper Hellström, som tidigare bland annat kört motocross.
De har ocksĂ„ det gemensamt att deras farsor har kört rally â en inte helt ovanlig vĂ€g att komma in i rallyvĂ€rlden.
â Jag körde ungdomsrally frĂ„n det jag var 16 Ă„r. Men det var ju inte sĂ„ avancerat â man körde ju inte efter noter och sĂ„, sĂ€ger Oskar Larsson.
Men efter ett par Är tog han ett uppehÄll frÄn rallyÄkandet och det dröjde till hösten 2014 innan duon beslutade sig för att göra en satsning pÄ sporten, dÀr första sÀsongen blev lite sönderhackad.
â Men man byggde upp lite tempo, sĂ€ger Oskar Larsson.
Inför 2016 köptes en Volvo 940 för att anvÀndas i VOC Mekonomen rally, som kan betraktas som ett SM för klassen. Bilen fÄr inte trimmas, men med godkÀnda justeringar kan man skrÀmma upp motorn frÄn 130 till 170 hÀstkrafter.
En Volvo 940 frĂ„n 90-talet kan man hitta för 5 000â10 000 kronor. LĂ€gger man pĂ„ runt 70 000 för rallyutrustningen (bland annat störtbur, stötdĂ€mpare, rallystolar med fyrpunktsbĂ€lten och motor) börjar det likna nĂ„gonting.
â DĂ„ har man byggt en bil att vinna med, sĂ€ger
Efter 30 tÀvlingar och runt 100 mil specialstrÀckor i den gula Volvon tog det slut i ett stenröse i NÀshultatrakten under Eskilstuna MK:s tÀvling i mitten av september.
â Gick inte sĂ„ fort, men det tog vĂ€ldig illa för att vara en sĂ„ liten smĂ€ll. Vi landade pĂ„ taket och stannade pĂ„ taket. En stor sten slog sönder buren. En sten tog i motorhuven sĂ„ vi slog sönder delar av motorn och en brĂ€nsleledning, sĂ„ det tog eld ocksĂ„, berĂ€ttar Oskar Larsson.
Den elden slÀcktes snabbt och det var inte sÄ dramatiskt egentligen, pÄpekar de.
Bilen blev sÄ krokig att det inte var lönt att försöka rÀta ut den, men det var inte sÄ svÄrt att hitta ett nytt chassi.
â Jag tror det var fyra stycken som hade ringt och erbjudit oss en bil tre timmar efter smĂ€llen, sĂ€ger Jesper Hellström.
TvĂ„ veckor och cirka 20 000 kronor senare hade de en startklar bil igen och kunde köra finalen i Ă„rets serier i VOC Mekonomen rally. I Ărebro blev det en femteplats i sommarseriens final och 121 poĂ€ng totalt â samma som totalsegraren Daniel Thorph frĂ„n SĂ€ffle MC. Den senare tog totalsegern tack vare en delseger - en 30-poĂ€ngare som Oskar Larsson tyvĂ€rr saknade i tabellen efter sex körda deltĂ€vlingar. I Sverigeserien knep VingĂ„kersduon tredjeplatsen.
Under hösten Àr det möjligt att det kan bli nÄgon strötÀvling till för rallyduon innan det blir ett litet uppehÄll inför vintersÀsongen som drar i gÄng i mitten av januari.
â Ăr ju en konstig sport pĂ„ det viset att man trĂ€nar ju aldrig, sĂ„ dĂ€rför behöver man tĂ€vlingar mellan de viktiga tĂ€vlingarna för att hĂ„lla i gĂ„ng, sĂ€ger Oskar Larsson.
Hur det blir nÀsta Är ÄterstÄr att se.
â Det vore hemskt roligt att testa nĂ„gonting annat, sĂ€ger Oskar Larsson, som inte utesluter en SM-satsning ett par sĂ€songer.
Men dÄ blir det vÀl helt andra kostnader?
â Ja, precis. Det krĂ€vs att vi fĂ„r ihop den budget som krĂ€vs. För tillfĂ€llet har vi inte bestĂ€mt oss, sĂ€ger Oskar Larsson.