– Det blir min femte kåsa och varje gång man kommer i mål så är man så övertygad om att aldrig göra det igen. Sen börjar tävlingen närma sig och då vill man vara med. Det är lite galet.
Vad är det som är så speciellt och lockande med just Novemberkåsan?
– Det är ju en klassiker som körts varje år sedan 1915 med undantag för världskrigen och högertrafikomläggningen 1967. Det är ett kraftprov och utmaning med en dagsetapp och två på natten. Totalt är det tre varv som ska köras och kommer man i mål har man avverkat 36 mil i dagsljus, mörker, lera. Så jag hoppas att det varken blir regn eller kallt för vädret är nästan värsta motståndaren.
Din femte start, hur har det gått för dig tidigare?
– I Enköping förra året nådde jag min hittills främsta placering som sjua i klassen och 14:e totalt bland nästan 200 startande. Det är ungefär lika många startande och jag hörde att årets arrangörer i Vimmerby räknar med långt över 20 000 åskådare.
Vad har du för målsättning i år då?
– Nu har jag fått för mig att jag ska genomföra tio kåsor, så kanske att jag inte tar lika stora risker för att plocka placeringar. Man är bara så nöjd om man kommer i mål efter ett halvt dygn på hojen.
Hur många är ni som åker från Katrineholm och Vingåker?
– Det är jag och fyra åkare som alla kör för SMK Vingåker. Robert Svanqvist, Niklas Bergström och Magnus Nyqvist har alla varit med tidigare, medan Jonas Hagman är debutant.