Olika öden för KMK-bilar i svenska rallyt

Svenska rallyt är i full gång i Värmland, med riktigt potenta rallybilar. Men lite vid sidan om körs en klass, Historic, där bilarna får vara som nyast från 1990. Där har Katrineholms motorklubb två ekipage och det har gått jättebra för den ena bilen och uselt för den andra.

Andreas Ekström och Uffe Pettersson på varsin sida om Christer Carlsson, hade en bra dag i Svenska rallyt. Det hade inte Christer Carlsson och Patrik "Putte" Johansson, vars växellåda rasade redan på transportsträckan till första specialsträckan.

Andreas Ekström och Uffe Pettersson på varsin sida om Christer Carlsson, hade en bra dag i Svenska rallyt. Det hade inte Christer Carlsson och Patrik "Putte" Johansson, vars växellåda rasade redan på transportsträckan till första specialsträckan.

Foto:

Övrigt2018-02-01 05:30

För Patrik ”Putte” Johansson och Christer Carlsson tog rallyt slut innan det hade börjat. Den nyfixade växellådan på deras Opel kadett rasade ihop på väg till första startsträckan och så var alla förberedelser och kostnader förgäves. Riktigt surt.

Men för Uffe Pettersson och Andreas Ekström har det gått desto bättre den första dagen av två. På de fyra specialsträckorna har det flutit på perfekt för ekipaget som ligger någonstans kring plats 8–10 totalt av 46 bilar som är kvar. Då har dessutom 16 bilar brutit under dagen.

Den exakta placeringen kunde man inte säga eftersom någon bil hade kört på tidtagningsutrustningen och arrangörerna var i full färd med att reparera fadäsen med hjälp av bilarnas GPS.

‒Så jag vet inte vilken placering vi ligger på, men är vi åtta så är vi mycket nöjda. Vi har dessutom mer att ge, för jag har inte gett allt eftersom jag vill att bilen ska hålla hela vägen, säger Uffe Pettersson.

Vägarna i Värmland är ganska spåriga, men vallarna är mer än meterhöga så risken att åka av är inte så stor.

‒Men i morgon tror jag inte att vägarna är lika spåriga då kan det kanske gå lite fortare, men vi är som sagt nöjda så här långt, säger Pettersson tillsammans med kartläsaren Andreas Ekström.

Morgondagen innehåller fyra specialsträckor precis som under fredagen. Leder gör meriterade norrmannen Petter Solberg, vars gamla bil Uffe Pettersson köpte för några år sedan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!