13 ekipage med förare och kartläsare betalar 6 500 kronor för att få råd och tips för att kunna bli bättre och snabbare rallyåkare. Ett av ekipagen som samlades vid Trollåsen var Kristoffer Gustavsson och hans kartläsare Viktor Niemistö.
Bättre lärare kunde de knappast få, 27-årige göteborgaren Mattias Adielsson inledde karriären i karting och bildade team med bland annat formel 1-åkaren Marcus Eriksson och Felix Rosenqvist som blev Europamästare i Formel 3 och i dag kör både elbilsserien Formel E och Japans största racingmästerskap. Själv nådde Mattias Adielsson som bäst en femteplats på SM och körde EM.
Efter sju år på kartingbanorna började han köra rally – som de senaste tre åren blivit en heltidssyssla.
– I dag har jag sex SM-guld, säger Mattias Adielsson.
Det senaste tog han för en vecka sedan i rallysprinten i Helsingborg. I vintersprinten blev det också seger och nu jagar han årets tredje titel i SM, även om det inför de tre sista deltävlingarna är ganska långt fram till ledande Fredrik Åhlin.
Mattias Adielsson tänker dock inte bara på sig själv, han vill hjälpa nästa generation rallyförare också och arrangerar därför tillsammans med KMK rallyskolan. Det är ett par hektiska dagar med föreläsningar om att genomföra tävlingar, demonstrationer av bland annat stötdämpare, och förstås en massa bilåka.
Onsdagens praktiska övningar, som fortsatte på kartingbanan, var mest för chaufförerna. Det handlade om kurvteknik och att hitta rätt spår, två viktiga pusselbitar i helheten för att tjäna sekunder på tävling.
Efter att ha åkt med Kristoffer Gustavsson några varv på folkracebanan var Mattias Adielsson snabb i analysen.
– Han åker för brett och sladdar för mycket. Det är det vanligaste felet, att det går för fort in i kurvan och sa tappar man fart ut ur den.
Det blev än tydligare på kartingbanan på onsdagskvällen och på torsdagen avslutas de praktiska delarna med en riktig rallysträcka på drygt två kilometer.
– Jag lyssnar och lär. Bilen är definitivt inte till salu, sa Kristoffer Gustavsson som tåg råden på rätt sätt.
– Framför allt ska jag åka rakare och våga köra på en högre växel. Mattias visade hur det går till när han tog över ratten i min trimmade grupp H-Volvo.
Så räkna med en ny körstil från Kristoffer Gustavssons sida när han och kartläsaren Viktor Niemistö startar i Slottssprinten på lördag, med startnummer 164.