Med en ritning över framtidens nya ridhus och stall, en komplett anläggning, skapades stora förväntningar i Vingåkers ryttarförening. Men allt har blivit försenat.
– Vi måste ta hand om det akuta först, säger ridskolechefen Johannah Ström.
Det var sommaren 2017 som KK besökte Vårnäs och lät dåvarande ridskolechefen Marie Lindqvist peka ut var det nya ridhuset ska ligga och visa på ritningen hur det är tänkt att bli.
Riktigt så fort som alla hoppats har det dock inte gått.
– Vi har i alla fall köpt loss marken och lagom till Guldsporrarna i somras kunde vi inviga vår nya tävlingsbana, säger Johannah Ström.
Också det processor som drog ut på tiden. Bygget av tävlingsbanan blev även ett både större och dyrare projekt än planerat. Ursprungliga 70 x 30 meter växte till en bana som mäter 80 x 40 för att bättre motsvara framtidens krav.
– Där är vi inte riktigt färdiga än. Det ska byggas en läktare, sättas upp belysning och så ska vi fixa till domartornet. Därför är vi inte redo att dra i gång nästa jätteprojekt, säger Johannah Ström.
Det som är viktigare just nu är det förslag som Jordbruksverket ska utreda och som kan innebära ett förbud att ha hästar stallade i spiltor. Så ser det ut på de flesta ridskolor och Vårnäs är inget undantag.
– Därför vore det inte så smart att dra i gång ett ridhusbygge om förutsättningarna och regelverket ändras när bygget påbörjats, säger Johannah Ström.
Oavsett vilket beslut Jordbruksverket kommer att ta planerar Vingåkers ryttarförening att ha hästarna i lösdrift året om. Det innebär att de får gå i sina hagar utomhus, men att det byggs liggstall där de kan få skydd mot snö, regn och blåst.
– Det handlar om att vara smart och göra allt i rätt steg, säger Johannah Ström.
En ytterligare orsak till att ridhusbygget inte kommit i gång är att finansieringen inte är klar.
– Den ritning vi har tagit fram är för en anläggning som kostar omkring 30 miljoner kronor. Vi har skissat på bidragsansökningar, bland annat till Allmänna arvsfonden, men vi har inte skickat in någon än, säger Johannah Ström som inte tror att byggstarten kommer att ske under 2019 utan tidigast året därpå.