Farten, svängarna och adrenalinet som pumpar. Det glittrar till i ögonen på Ludvig Jepsen när han berättar om hur det är att åka longboard.
– Det är det roligaste och galnaste, kan man säga!
Ludvig Jepsen är den enda katrineholmaren som deltar i helgens longdborad downhilltävling ”King in the North” i Danmark. En tävling med branta backar och farliga svängar, för fartgalna adrenalinsökare.
– Man är fyra i varje omgång, och den som kommer ned för backen först vinner, säger han.
En longboard, är en liknande variant av en skateboard, fast den är större och längre, och är försedd med mjukare hjul. londboargden, som blev populär i början av 50-talet i Kalifornien, är ungefär som en surfbräda på hjul, som används för att kunna åka ner för branta backar i hög fart.
Ludvig Jepsens intresse för rullbrädor och longboard började för några år sedan, när storebrodern Oscar Jepsen fick en skateboard i födelsedagspresent. Han tyckte att skateboarden var intressant, men sökte något utöver det, något med hög fart. Några videoklipp på Youtube hjälpte honom att hitta precis vad han var ute efter.
– Jag såg några klipp med downhill och fastnade direkt för det, säger han.
Så bad han pappa Jan Jepsen om att få åka till Gastuberg för att träna, även om backen där är rak, och inte tillräckligt tillfredsställande för downhill-träning. Där, på backen vid Djulö, har han tränat med sin longboard downhill, sedan dess.
– Det finns ju inte så många ställen att träna longboard på här i Katrineholm, men när vi åker till Stockholm brukar jag ta med mig longboarden och träna där. Just nu söker vi efter ett ställe i Sörmland med backar som man kan träna på.
Helgens tävling i Danmark är den tredje longboard downhill-tävlingen Ludvig Jepsen deltar i, och målet är att komma bland de tio bästa. I framtiden, siktar han ännu högre.
– Mitt mål är att bli världsmästare, jag vill vara snabbast och bäst.
Han känner sig aningen nervös.
– Jag känner pirr i magen för hur det kommer att gå.
Mest orolig är han för att ramla och skada sig. Trots skinnställ, hjälm och handskar, utgör den höga farten en viss risk.
– Det kan vara farligt eftersom det inte alltid finns skydd vid svängarna. Jag tänker lite på det, men vi får se hur det går, säger han.