Vi träffades för några veckor sedan och Gunnar "Vurpa" Olsson berättade om förberedelserna och förhoppningarna inför det speciella rallyt där veteranbilar tävlar mot varandra. Men nu har allt spruckit.
– Vi har jobbat dag och natt för att få bilen att fungera, men jag vet inte vad det är som är fel. Den går okej på ettan, på tvåan börjar bilen bluddra och på trean tappar den all kraft. Vi har bytt massor av grejer, men inte lyckats komma tillrätta med vad som är fel, suckar han.
"Vurpa" Olsson har åkt Midnattssolsrallyt förut, 2008 åkte han med sin son.
– Vi hade hört att det skulle kosta 50000 – 60000 att åka, så för att motbevisa den kostnaden, ställde vi upp med ett reservdäck, en skiftnyckel, en vändbar dubbelskruvmejsel. Det var allt vi hade med oss.
Hur gick det då?
– Vi åkte till Kristianstad där rallyt startade och sedan gick det bra till femte sträckan där vi kraschade med ett rådjur, men publiken hjälpte oss att laga bilen så vi kunde hanka oss fram till målet. Därifrån ställde någon upp med släpkärra och vi fick bogsera bilen till en verkstad där vi lagade bilen på natten och sedan var vi startklara på morgonen igen. Sedan tog vi oss till Karlstad, totalt 185 mil, och det kostade oss under 10000 kronor och då var soppan inräknad i det, berättar Gunnar "Vurpa Olsson.
Men nu blir det alltså inget rally och även en viss smäll ekonomiskt.
– Anmälningsavgiften ligger på 15400 kronor och jag kanske kan få tillbaka en del, men sedan är det all tid och allt material man har lagt ner på bilen.
Du skulle köra den sista tävlingen med PV:n innan du byggde om den. Bygger du om bilen i alla fall, eller försöker du köra nästa år?
– Jag vill göra ett försök till och vi ska jobba på den hela dagen och kvällen i dag (tisdag). På onsdag morgon 8.00 ska den besiktas och jag har fått några timmar till av arrangören i Vimmerby. Så nu är det bara ut i garaget och slita.
Har du ingen reservbil?
– Jag har en Volvo 142 -73 , men den får jag nog inte ställa upp med. Det är PV:n som är intressant i det här rallyt, säger Gunnar "Vurpa" Olsson.
Men Katrineholm har två deltagare i två olika klasser. Det är Uffe Pettersson och Andreas Ekström i klass 23 som är F2 grupp A över 1600 kubik och Roger och Rose-Marie Andersson i klass 32 som innefattar bilar tillverkade mellan 1961-74.