Från starten 1953 har det skett mycket med ett av världens mest kända varumärken. På den tiden det begav sig på 60-, 70- och 80-talet var Safarirallyt världens tuffaste rallytävling där världens bästa förare i den tidens snabbaste rallybilar tävlade mot varandra. I dag är det lite annorlunda.
Till start kommer 36 bilar som samtliga har en hel del år på nacken och där det inte finns några extrema fartvidunder eller bilar med fyrhjulsdrift. Den populäraste bilen är Porsche som med sin bakhjulsdrift tydligen är väl lämpad för tävlingen. Rallyt körs sedan 2003 vartannat år och 2015 vann veteranen Stig Blomqvist och han har nu startnummer 1.
Med startnummer 21, det oslagbara, startar Janne Hagman med sin kartläsare Christer Carlsson. 2015 kom Hagman på tionde plats och där någonstans är det troligt att man hamnar i år också.
Vi träffar Christer Carlsson på hans nya jobb som reservdelsmekaniker på Möller bil och han har fullt upp med att fixa det ena och det andra.
‒Janne är ju chefen och han säger åt oss andra i teamet vad vi ska göra. Jag har haft ansvar för bland annat hotell och transport av båtcontainern som, förutom Porschen, innehåller 36 däck och en mängd reservdelar. Dessutom har vi hyrt två jeepar på plats som underhållsfordon.
Det låter dyrt?
‒Det är väl lite av ett rikemans- och veteranrally och ett överlevnadsäventyr, erkänner Carlsson. Jag vet inte vad allt kostar, men startavgiften är 39000 dollar...
Starten går alltså i kuststaden Mombasa i Kenya och sedan ska man ta sig 4100 kilometer genom Kenya och Tanzania. På resan lär man stöta på alltifrån elefanter till massajer med sina långa spjut.
‒Jag hörde en som åkte i fjol som berättade om hur tiderna har förändras. När de fick ett stopp på en sträcka dök det plötsligt upp en massaj som stod och tittade en stund, sedan tog han upp en mobiltelefon någonstans ifrån, ringde ett samtal och sedan var han borta igen, berättar Christer Carlsson.
Vad blir värst och häftigast tror du?
‒Värmen och dammet förstås. Första dagen är det fyra specialsträckor om totalt 21 mil. Ett helt svenskt rally, brukar kunna ligga på tio-tolv mil. Det ska bli häftigt, sedan får man hoppas att vi inte kör på någon elefant, för de är rätt stora...