Katrineholmaren Dante Johansson gick över från gokart till – mellansteget mot formel 1 – Aquila formula 1 000 den här säsongen. Banracingklassen, som startade i Danmark 2016 och kom till Sverige tre år senare, var ett klokt steg med facit i hand, men absolut inte självklart för KMK:aren, som blev trea i svenska mästerskapen i gokart.
– Dante fick krav att vara på pallen i SM om han ville ta nästa steg, säger Dantes pappa Patrik.
Vadå för krav?
– Det var mitt krav (skratt). Om han skulle byta serie så skulle han hamna på pallen. Men så gjorde han ju det. Han blev trea. Då köpte vi en aquila och åkte några testrace i höstas, säger han.
I år har Dante kört hela serien, som innehåller åtta race, och leder i överlägsen stil med 118 poäng. Med största sannolikhet blir Dante mästare nu på lördag, när sista tävlingen i Falkenberg arrangeras.
– Varje helg kan man köra in 120 poäng som mest om man vinner allt. Han behöver bara åka kvalet så har han fått den där poängen så är seriesegern helt klar. Det är en mer ceremoniell grej. Vi kommer fira där nere. Det har gått jättebra för Dante. Han har utmanat de allra bästa och haft en jätteutveckling i sin körning. I juniorserien är han helt överlägsen.
Och många experter och förare berömmer 15-åringen.
– Många säger att jag kör väldigt fort för min ålder, säger Dante.
Hans pappa tillägger:
– I tv-sändningarna är kommentatorerna ofta jätteimponerade att han har sån fart i tidig ålder. De andra gav upp om mästerskapet efter sex tävlingar. De fick sikta in sig på andra och tredjeplats.
En faktor till att det har gått så bra i år för Dante är att han har börjat med en mentalförarcoach, som hjälper till att sätta ihop varven.
– Jag har lärt mig att tänka rätt. När jag körde gokart var jag mer stressad. Det var mer tävlingsinriktat och mer fokus på resultatet. Nu kör jag bara och gör mitt bästa, säger Dante.
Men hans pappa ser fler saker.
– Han har mognat otroligt mycket under vintern och till den här säsongen. Det är en helt annan förare. Nu sätter han ihop det hela tiden, även fast det går illa en stund så skakar han av det och levererar nästa heat. Nu är du svårslagen, säger han och tittar på Dante.
Vad som händer härnäst har han inte bestämt än.
– Vi tycker att vi är klara med aquila om han vinner det här. Nu sneglar han på Milles (storebror) rallybil om han ska gå över till rally eller om han ska fortsätta med racing, det får hösten avgöra.
Det logiska karriärsteget, menar Patrik, är att gå upp till den svenska serien formel nordic, men det finns vissa frågetecken.
– Jag tycker den klassen är lite tunn med bra chaufförer. Det är inte bästa motståndet. Annars är det att resa till England och köra formel 4. Men då pratar vi helt andra pengar. Då måste man ha en budget på 2,5 miljoner. Nu kostar det 250 tusen så det är en nolla till, säger Patrik och tippar att den svenska nordic-serien ligger mellan 600-800 tusen.
– Det är tufft ekonomiskt, man slåss hela tiden med att få ihop budgetarna, säger han och fortsätter:
– Annars är det rally, då är det ungdomsrally eftersom han blir 16 år nästa år. Då är det lite svagare bilar och utan noter. Då får vi börja om med Dante som vi gjorde med Mille.
Vad lockar med rally?
– Att köra bil och att man får sladda, det är häftigt när det går snabbt i skogen. Det är skönt att inte behöva kolla i backspegeln, men jag har inte bestämt mig än.