15-åringen, lillebror till rallyföraren Mille, gjorde säsongsdebut i Aquila formel 1 000. Det är banracingklassen som startade i Danmark 2016 och tre år senare kom till Sverige.
Den har snabbt blivit populär och William Karlsson, Mille Johansson och Joel Granfors är några KMK:are som testat klassen tidigare. Joel var med även i Kinnekulle.
Aquila formel 1 000 är steget mellan gokart och större klasser. Så den som vunnit Drivers championship, förarmästerskapet, får inte tävla i klassen säsongen därpå utan får då köra i Sportsman-klassen. Skillnaden är bland annat prispengarna, med 5 000 kronor i förstapris till den som plockar flest poäng i varje deltävling.
– Det är ett strikt reglemente och lika för alla. Bara små justeringar tillåts från originalet så att de ursprungliga 68 hästkrafterna ökar till 93. För att ytterligare hålla kostnaderna nere tillåts bara åtta däck totalt i årets åtta deltävlingar, säger Dantes pappa Patrik om tävlingsformen.
Så det gäller inte bara att vara snabb utan också att köra förståndigt. Det var precis vad Dante gjorde på Kinnekulle ring. Han var näst snabbast i kvalet, startade från ruta fem i första racet (alla körs i tolv minuter plus ett varv) men var i ledningen redan efter det första varvet.
När sedan Joel Granfors var tvungen att lämna Kinnekulle för att flyga till USA och köra Indycar fick Dante starta i pole position i andra racet, och i det tredje. I båda fick konkurrenterna bara se hans ryggtavla då han var i ledning från start till mål.
Det gjorde Dante poängbäst i premiären, så det var han som lade beslag på den största prischecken. Sitt unga livs första prispengar.