Rallyintresseet har gått i arv. Kristoffer Gustavsson var tidigt med och körde service och skruvade i garaget när hans pappa Tommy tävlade.
– 2016 började jag tävla själv, först som kartläsare ihop med min kusin Peter, säger Kristoffer.
Men han ville köra själv och skaffade sig en Volvo 240. Förra året bytte han bil, men inte märke. Det blev en 940. Det gick bra ända fram till tävlingen i Eskilstuna.
– Jag gick fullt på femmans växel men kom för långt ut, träffade dikesbotten och snurrade 1,5 halvt varv i luften innan vi landade hårt, säger Kristoffer.
Bilen blev skrot och tog ett år att laga. Men innan dess hade Kristoffer och hans kartläsare Viktor Niemistö fått kontakt med en ny sponsor som innebar nya och bättre villkor. Bland annat hade de råd att köpa en konkurrenskraftig Mitsubishi Evo 8.
– Det har sin tjusning att köra bakhjulsdrivet i Volvo.Nu är det fyrhjulsdrivet som gäller och en ny körstil, säger Kristoffer.
Men han har fortsatt att köra med sladd vilket gav pris på SM-banketten. Efter ett överraskande SM-brons i Karlshamn fick han också ta emot priset för bästa publikfriande åkning.
– Jag gillar att åka brett och utnyttja hela vägen. Man måste ju vrida upp bilen så man vet var den tar vägen. Om det handlat om att åka rakt kunde jag lika gärna köra dragracing, säger 29-åringen.
Det tog dock lite tid att lära sig den nya bilen. Det gick ändå tillräckligt fort för att ta de första SM-poängen redan i premiären i Bergslagsrallyt i Ludvika. I säsongens enda vintertävling blev det en sjätteplats. Den följdes av en sjundeplats i Sydsvenska rallyt som fyllde på med fler SM-poäng.
– Det var först i Gästabudstrofén, på hemmavägarna runt Björkvik, som jag började känna mig bekväm bakom ratten i nya bilen och det lossnade och vi blev trea. Dock ska erkännas att det var lite tursamt. Jag var så nära att lägga runt igen efter att ha stått på ett framhjul. Som tur var ställde sig bilen på alla fyra så att vi kunde fortsätta, säger Kristoffer.
Det blev en ny pallplats i tävlingen därpå, i Kolsva. Sedan tvingades han bryta de två sista deltävlingarna, men poängen räckte ändå till en sammanlagd tredjeplats i SM. Dessutom som bästa B-förare i klassen "trimmat fyrhjulsdrivet övriga".
– Jag gick Mattias Adielssons rallyskola i Vingåker förra året och lärde mig mycket under två dagar. Vi har fortsatt ha kontakt och han har blivit som en mentor för mig, säger Kristoffer.
SM-bronset gav, utöver medaljen, en prischeck på 7500 kronor.
– De pengarna räcker inte långt. De täcker inte ens startavgiften till ett SM-rally, säger Kristoffer.
I år har han haft en rallybudget på 640 000 kronor och trots att inget nytt sponsorkontrakt är skrivet för 2020 är målsättningen klar. Det blir en ny SM-satsning tillsammans med kartläsaren Viktor Niemistö.
–Då tänker vi inte nöja oss med en tredjeplats utan kör för att vinna, säger Kristoffer.
Nu återstår bara en tävling 2019.
– Hela mitt servicegäng ska vara med och köra i Skänninge i slutet av månaden. Då har jag lånat en Volvo och kommer att ha flickvännen Caroline Kromner i kartläsarstolen. Viktor ska åka med min mekaniker Mikael Gustavsson. Det ska bli kul, säger Kristoffer.
Under hösten ska Mitsubishin genomgå en totalrenovering där bland annat växellåda och motor ska bytas.
– Jag vill ha fräscha grejer när SM startar i Sandviken sista helgen i januari, säger Kristoffer.