Från raggare till en ny epa-kultur. Bilar och motorer fortsätter att engagera. Men det är inte problemfritt. Under en tid har köpcenters parkeringar blivit samlingsplatser och allmänna vägar scenen för sladdar och race.
Lag och ordning har hamnat på kollisionskurs med ett ökat motorintresse. Därför tog Leif Fredriksson initiativ till ett brett möte i hopp om att se möjligheter och hitta lösningar.
– Det här är ingen ny fråga. Den har diskuterats i åtminstone 20 år i kommunen, sa Crister Nystrand från KMK.
Om var det något de 16 personerna, från kommunen, motorklubbar, marknadsföringsbolag, säkerhetsfolk, åkare och polis var överens om efter den två timmar långa första träffen vid Dammängen är att det finns en potential och nödvändighet att gå vidare.
– Det behövs en plats för ungdomarna att samlas vid och få köra utan att kriga mot allt runt omkring med ljudnivåer och andra störningsmoment, sa Katrineholms kommuns säkerhetschef Tobias Plantin.
Det alla var överens om är att om man inte tar tag i det nu kan det bli ett problem. Det har redan uppstått, när hundratals intresserade samlats på parkeringsplatser och kört på allmän väg.
Valet av motocrossbanan vid Dammängen är genomtänkt. Där finns redan ett motorområde utan att det behöver exploateras nya ytor.
– Det är ett bra sätt att komma ifrån parkeringskulturen, störningsmomenten och säkerheten när man sladdar i en rondell, sa Markus Siverskog.
I flera andra svenska kommuner har centrum stängts av för att hindra buskörning.
– Det hjälper inte, däremot blir det lättare att acceptera att man inte får samlas på en parkering vid exempelvis Lövåsen om det finns ett alternativ, säger Jonny Onbinder.
Redan för fyra år sedan fanns diskussioner om en samlingsplats vid Dammängen.
– Den gången sade Holmen som äger marken omkring nej till en utvidgning. Nu hoppas jag att vi med det här mötet både kan närma oss ungdomarna och en lösning, säger Jonas Nyström.
Han var tidigare ordförande i Petrolheads som arrangerade träffar på Lövåsen som genererade många besökare.
– Det behövs inga stora ytor för den show och uppvisning det handlar om. Det räcker med en asfalterad yta på cirka 50 x 50 meter, sa Jonas Nyström och fick medhåll av Alfred Grindberg som tävlar i drifting, en ung stylingsport där det handlar om att sladda snyggt och som växer stort i hela världen.
– Det handlar om publika evenemang som lockat många från andra kommuner. Det borde vara intressant för Katrineholms kommun, sa Håkan Brunosson från Perrongen, som tidigare erbjudit plats att meka min sin epa tidigare.
Tobias Plantin sammanfattade ett möte i positiva tongångar med:
– Räcker det med en asfaltsyta, belysning, parkering och ett skärmtak som skydd för regn är jag positiv. Men man måste också hitta rätt form och vilja med eldsjälar både i gruppen och i kommunen för att det ska fungera.
Med det enades alla om att gå vidare i frågan med en framställan till kommunen.