Vd:n om ungdomstrenden: "Blir lite av en moralisk fråga"

Eleverna på skolan får försäljningen av energidryck att skjuta i höjden, enligt Chris Bendroth i bowlinghallen.
– Det är en balansgång. För oss blir det lite av en moralisk fråga, samtidigt som man vill erbjuda det kunderna vill ha, säger han om deras val att ha 15-årsgräns.

VD:n för Katrineholms bowlingscenter, Chris Bendroth, berättar att deras försäljning av energidryck är nästan obefintlig när det närliggande gymnasiet har lov.

VD:n för Katrineholms bowlingscenter, Chris Bendroth, berättar att deras försäljning av energidryck är nästan obefintlig när det närliggande gymnasiet har lov.

Foto: Elin Elander

Motion & hälsa2024-11-08 06:15

Svensk dagligvaruhandels medlemmar Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna har en gemensam branschöverenskommelse om att ha åldersgräns om 15 år vid försäljning av energidryck. Mackar, kiosker och andra handlare som inte är medlemmar är fria att agera som de vill. I kiosken i bowlinghallen har man valt att haka på trenden med åldersgräns.

– Man har ju förstått att det inte är så hälsosamt att dricka för mycket energidryck. Särskilt inte när man är yngre, eller om man är gravid. Så för oss finns det en moralisk aspekt till att vi väljer att ha åldersgräns, säger Chris Bendroth, som är vd för bowlingcentret i Duveholmshallen sedan två månader tillbaka.

– Jag är ingen moralgubbe som dömer andra, utan jag säger bara att vi har valt att göra såhär för att det är det som känns bäst för oss. Vi vill såklart kunna erbjuda det våra kunder vill ha, men ändå känna att man inte säljer till vem som helst. Det är ju mer eller mindre beroendeframkallande.

undefined
Nocco, som ägs av Vitamin Well, är det som säljer mest. I sin marknadsföring pekar de ofta på att produkterna är berikade med BCAA, grenade aminosyror, som påstås ha positiva effekter på muskeltillväxt, återhämtning och prestationsnivå. Men i regel ger det inte mer effekt än att äta en balanserad kost med högkvalitativt protein.

Att det är ungdomar som är den huvudsakliga målgruppen sticker han inte under stol med. Men det geografiska läget vid gymnasiet medför att det oftast är personer över 15 år som kommer för att handla.

– Sen är det klart att det kommer yngre som prövar att köpa också. Då brukar vi först fråga hur gamla de är. Och när de liksom kryper ihop så brukar man direkt förstå att de inte har åldern inne, fortsätter Chris Bendroth.

Vd:n berättar att försäljningen alltid sticker iväg efter loven.

– När det är lov behöver jag inte beställa något, vi säljer inte en bråkdel av vad vi gör när skolan är igång. När eleverna kommer tillbaka ökar försäljningen med säkert 90 procent. Så det är klart att det mest är ungdomar som köper. Energidryck och proteinbars går det mycket av.

undefined
Enligt Chris Bendroth är energidryck kombinerat med proteinbars en vanlig form av måltid för kunderna.

Nocco och Barebells, som ägs av Vitamin Well, är det populäraste energidrycksmärket och de mest köpta proteinbarerna, enligt Chris Bendroth. Han tror mycket handlar om att de har varianter som förutom att ge energi marknadsförs som vitaminberikade och bra när man tränar eftersom produkterna påstås "förbättra och påskynda regenerationen, förhindra katabolism och främja muskeltillväxt". 

– Många tror nog att de är prestationshöjande och lite nyttigare typ. Energidryck och proteinbars verkar vara nya lunchen.

Spaningen är nämligen att många av ungdomarna kommer in på förmiddagen och köper två burkar energidryck i stöten. Ofta i kombination med proteinbars.

– Det är väl lite vårt fel eftersom vi har erbjudanden, med rabatt vid köp av två. Men sen handlar det säkert om att de behöver fylla på under dagen också. Jag själv dricker väl en sju till åtta koppar kaffe om dagen så man vet ju hur det är. 

undefined
Det är inte särskilt vanligt att ungdomar under 15 år försöker köpa energidryck, menar Chris Bendroth. Deras geografiska läge, en bit från stan, är en del av förklaringen till det, tror han.

Om det skulle lagstadgas om en åldersgräns för energidryck skulle deras verksamhet inte påverkas särskilt mycket, menar Chris Bendroth. 

– Det blir ju störst förändring för de som säljer till de under 15 år nu. Ungdomarna lär sig ju skitsnabbt var de ska gå för att få tag på det de vill ha, konstaterar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!