Jubileumsrace på den mest fartfyllda idrottsplatsen

I 50 år har de 636 meterna varit den mest fartfyllda idrottsplatsen. Nu blir det jubileumsrace i Valla.

Joel Granfors, framför måltornet på Vallabanan, är en av KMK:s mest framgångsrika förare. 17-åringen från Gillberga utanför Eskilstuna kör i dag i brittiska GB3, tidigare formel 3-mästerskapet.

Joel Granfors, framför måltornet på Vallabanan, är en av KMK:s mest framgångsrika förare. 17-åringen från Gillberga utanför Eskilstuna kör i dag i brittiska GB3, tidigare formel 3-mästerskapet.

Foto: Roger Culmsee

Karting2022-08-31 08:13

Sveriges första gokartbana byggdes i Laxå. Bara några år senare tillkom banan i Valla. Två av initiativtagarna var Claes-Håkan Hess, som var med och tog det första spadtaget, och Gunnar Eriksson.

undefined
Claes-Håkan Hess var med och byggde kartingbanan i Valla och förärades Guldratten av Svenska bilsportförbundet för sina insatser för sporten.

Då var det Valla kartingklubb som drev verksamheten, men efter kommunsammanslagningen, blev föreningen en sektion i KMK.

– Det är nästan svårt att tänka sig att vi haft en kartingbana i Valla i 50 år, säger Crister Nystrand i KMK.

Med tiden har det som då var en av Sveriges modernaste anläggningar blivit omkört och i dag håller de 636 meterna inte måttet, vare sig i längd eller bredd, för att tillåta internationella tävlingar. Inte ens ett svenskt mästerskap.

Men den mest fartfyllda idrottsplatsen har genom året fostrat många blivande stjärnor. Nicklas Karlsson är en av flera. Det var i Valla hans racingkarriär startade och via Formel 3 körde han STCC och blev stallchef för tidigare mästarteamet Chevrolet.

Nicklas farbror Mats tog sig också via kartingen till Formel 3 och ett SM-silver på Anderstorp många år tidigare. I en i flera avseenden jämlik sport var det också i KMK och på Vallabanan som Susanne Larsson började sin karriär som slutade med att hon blev bäst i Sverige efter SM-guldet i Linköping och för 22 år sedan utsågs till Årets bilsportkvinna.

undefined
Susanne Larsson, med bland annt SM-guld, är KMK:s mest meriterade tjej och utsågs till Årets bilsportkvinna år 2000.

Några år senare var Joakim Dagberg och Jakob Lindblad de stora namnen som båda körde VM-tävlingar. Däremellan har dipparna varit djupa innan William Karlsson, son till Nicklas, och Joel Granfors satte fart på en ny guldepok.  

Det blev dubbla SM-guld för Joel innan han, som så många andra, lämnade kartingen för större racingklasser. Under 2020 tog den 17-årige killen från Gillberga utanför Eskilstuna hem Aquila synergy cup och landslagsåkaren kör i dag med framgång i GB3-serien, det som tidigare var brittiska Formel 3-mästerskapet. Även William tävlar numer på internationell nivå.

I dag bedrivs verksamheten i lite mindre skala. För även om det genom åren funnits önskemål om att både förlänga och bredda banan och till och med på att flytta den från Valla till motocrossbanan vid Dammängen. Men miljonerna det skulle ha kostat har saknats och därför är det mesta sig likt. Det är bara namnet som blivit lite mera tidsenligt, Valla raceway. 

Det finns så mycket historia kvar. Som måltornet. Även om det blev utsatt för ett inbrott där alla priserna stals – för att strax senare hittas av en svampplockare i närheten – och en misstänkt anlagd brand är det mesta sig likt vid banan 50 år senare. Då ska det firas med ett jubileumsrace. Mellan heaten i MKR-serien blir det också en historisk tävling där alla med gamla kartar är inbjudna. Kanske då att KMK:aren Odd Denander som var med i den första tävlingen 1972 dyker upp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!