Inom idrotten, oavsett sport, Àr det nÀstan alltid förÀldrar som fÄr stÀlla upp och skjutsa nÀr det Àr dags för bortamatch.
För att fÄ köra har de flesta klubbarna en resepolicy att följa. DÀr ingÄr att fordonen barnen Äker med ska vara besiktade, alla vara bÀltade i bilen. Den ska ocksÄ vara utrustad med rÀtt sorts dÀck med lagligt mönsterdjup.
ĂndĂ„ Ă€r det en risk som tas nĂ€r det krĂ€vs flera fordon för att skjutsa ett helt lag.
Det tÀnker DFK VÀrmbol Àndra pÄ.
â Tidigare har vĂ„rt A-lag Ă„kt buss till bortamatcher och cuper. FrĂ„n och med i Ă„r ska alla vĂ„ra lag göra det, sĂ€ger Mats Gustafsson.
NÄgon reseersÀttning har inte betalats till den som kör. Med fem flicklag och ett A-lag kommer dÀrför resekostnaderna att öka och blir den enskilt största utgiftsposten för föreningen.
â Vad jag kĂ€nner till har vi varit förskonade frĂ„n olyckor. Det betyder att vi för varje resa som görs kommer nĂ€rmare den första. DĂ„ vill inte jag som ordförande hamna i en situation dĂ€r vi inte tagit sĂ€kerheten pĂ„ allvar. Jag vill inte vara ordföranden som tvingas meddela att nĂ„gon av vĂ„ra spelare skadats, sĂ€ger Mats Gustafsson.
DÀrför har klubben nu tecknat avtal med ett lokalt bussbolag.
â DĂ„ fĂ„r vi ytterligare en trygghet. Alla bussarna Ă€r utrustade med alkolĂ„s, sĂ€ger Mats Gustafsson.
Ăven om resorna nu blir dyrare ser DFK-ordföranden dem som en investering.
â Ur miljösynpunkt Ă€r det sĂ„ mycket bĂ€ttre att vĂ€lja bussen. Dessutom Ă€r jag övertygad om att sammanhĂ„llningen inom lagen ökar nĂ€r alla fĂ„r Ă„ka tillsammans, sĂ€ger Mats Gustafsson.