Slutresultatet blev inte som Dante Johansson eller pappa Patrik hade hoppats på. Under SM var målsättningen på en topp fem-placering och det såg bra ut under kvalen och uppvärmningsåken där han placerade sig på en sjätteplats på träningen av 21 förare.
– I första heatet kände han att han hade mer fart än den framför och försökte köra om direkt i varv ett. Det gick inte alls eftersom däcken fortfarande var för kalla och gjorde att han snurrade i gräset, säger Patrik Johansson.
Det gjorde att Dante fick maxpoäng, målet är att få så lite som möjligt för att få en bättre placering. Dagen därpå var det ett nytt kvalheat. Dante började bra men blev för het och fick en bestraffning på 15 sekunder. Sista kvalheatet var det bästa för Dante som gjorde det snabbaste varvtiden åtta av tio varv och slutade på en topp-placering. Med allt inräknat fick Dante starta på plats 16.
– Nackdelen är att man kan fastna om någon framför krockar och det var precis vad som hände. Sju kartar fick bryta efter första sväng och Dante var en av dem, säger han.
I finalen startade Dante på plats 18. Det spöregnade, men de var optimistiska.
–Dante är snabb i regn och vi visste att han skulle hinna köra i kapp på 20 varv. Bara det att jag såg att det var fel på karten. Filterburken vid motorn hade spruckit och den sög in vatten och dog när man körde på full gas. Han slutade på en tolfte plats med halvgas. Då var han frustrerad och ledsen.