Jimmys tröja blev dyrast – 35 000 kronor till Miranda

De två senaste åren har KVBS samlat in nästan 100 000 kronor till välgörande ändamål.

Jimmy Jeschinskys tröja blev dyrast när den auktionerades ut efter välgörenhetsmatchen.

Jimmy Jeschinskys tröja blev dyrast när den auktionerades ut efter välgörenhetsmatchen.

Foto: Tomas Nilsson

Bandy2021-03-01 17:03

Det började med Orange day förra året. Då blev överskottet 65 000 kronor som KVBS skänkte till UN Women.

Årets kampanj handlade om att stödja den lokala kvinno- och tjejjouren Miranda för kvinnor som utsatts för sexuellt våld.

– Vi är stolta för vad vi åstadkommit, säger Martin Gustafsson i KVBS.

För det handlar inte bara om föreningens värdegrund. Trots de stora utmaningarna klubben stod för i år blev det ett rejält överskott igen.

– Förra året kunde vi göra en kampanj även på matchdagen då vi hade publik. Den saknades i år, säger Martin Gustafsson.

undefined
Nästan 100 000 kronor har KVBS dragit in på de två senaste årens välgörenhetsmatcher. Snart får Emelie Trolin på tjejjouren Miranda ta emot pengarna från Martin Gustafsson och KVBS för årets match.

Men matchen mot Falun i Kronfågel isarena, då KVBS spelade i specialdesignade svarta matchtröjor med trycket Miranda på bröstet, genererade ändå.

– Vi hade en swish-kampanj i samband med matchen och skänker dessutom alla pengar vi fick in på direktsändningen av matchen, säger Martin Gustafsson.

De mesta pengarna kommer dock in från autktionen från matchdröjorna. Martin Gustafsson vann budgivningen förra året på tröjan med alla spelares namnteckning. Då kostade den 2 700 kronor. Han vann budgivningen även på årets tröja.

Men dyrast av alla blev liberon Jimmy Jescinskys tröja. Den kostade 3 000 kronor. Robin Hellqvists tröja var näst dyrast och kostade 2 500 kronor följd av junioren Gustaf Doktares som kostade 2 300 kronor.

– Totalt fick vi in 28 000 kronor på auktionen och med övriga intäkter blir nettot 35 000 kronor som vi kommer att skänka till Miranda, säger Martin Gustafsson.

Pengarna är dock inte allt. Klubbens kampanjer på sociala medier har nåtts av inte mindre än 50 000 personer.

– Vi har tagit ställning och fått respons för det. Det är klart att vi är stolta, säger Martin Gustafsson i KVBS.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!