Förra veckan körde han sin gamla Opel Kadett i Mälarrallyt. I onsdags åkte han till Askersund och köpte en ny bil med sikte på att köra SM-serien nästa år.
– Det är Toyota Corolla från 1999, men det finns ingen vassare tvåhjulsdriven bil i dag trots att den är så gammal, säger Ulf Pettersson.
Karossen må vara från det sena 1990-talet, men under skalet är det mesta bytt, som fjädringar och växellåda.
– Jag hann också byta stolar innan debuttävlingen i Gimmersta.
Men Ulf Pettersson hann knappt provköra bilen innan han rullade till start på den första sträckan.
– Det är klart att det var lite nervöst att stå där och inte veta hur bilen skulle uppföra sig. Men det blev inga obehagliga överraskningar, säger Ulf Pettersson.
Han körde på säkerhet de två första sträckorna. Inför andra varvet, där samma två sträckor skulle köras igen, kände han sig säkrare och slog till med den femte snabbaste tiden av alla ekipage, och körde andra varvet 27 sekunder snabbare än det första, där specialsträckorna totalt sett var en kilometer längre än i Slottssprinten i somras.
Det resulterade i snabbaste tid av KMK:arna, en femteplats i klassen och en KM-titel.
– Kul, det är faktiskt första gången jag blir klubbmästare, säger Ulf Pettersson som för dagen hade Christer Carlsson vid sin sida som kartläsare.
– Kommande helg ska jag köra igen, i Örebro. Då är min ordinarie kartläsare Andreas Ekström tillbaka och tillsammans siktar vi på att köra hela SM-serien nästa år med nya bilen, säger Ulf Pettersson.
En klassvinst blev det till KMK genom Kristoffer Gustavsson/Viktor Niemistö som i sin Volvo var snabbast i tvåhjulsdrivna klassen för C-förare.
Precis som det ska vara blev det en stentuff sekundstrid om totalsegern mellan Joakim Längberg från Linköping, som ledde inför sista sträckan, och Almunges Stig Andervang. Det blev till slut Andervang som vann med 1,1 sekunds marginal.