Att bedragare skickar bluffakturor till både privatpersoner och företag är inget nytt.
‒Men det här är första gången som jag känner till som man försöker lura en idrottsförening, säger Crister Nystrand.
När han öppnade sin inkorg låg där ett mejl från KMK:s ordförande Mikael Hellberg.
”Hej, Crister,
Jag behöver du göra en inbetalning av 4770 EUR till en mottagare i Storbritannien idag. Låt mig veta om det kan göras nu och vilka bankuppgifter som du behöver för att bearbeta betlningen.
Tack
/Mikael”
‒Det här är gjort av proffs som lagt energi på att det ska se trovärdigt ut, säger Crister Nytrand och pekar på några punkter.
+ Crister stavar sitt förnamn just så, och så är det stavat i mejlet
+ Avsändaren har varit inne på KMK:s hemsida för att hitta både ordförandens och kassörens personliga e-postadresser.
+ Språket i mejlet är, undantaget felstavningen på tredje ordet ”du” som ska vara nu, skrivet på bra svenska och så personligt som det logiskt är mellan ordförande och kassör. Om avsändaren använt en översättningstjänst hade det förmodligen sett annorlunda ut.
‒I företagsvärlden är det här ett känt upplägg. Redovisarna i Katrineholm, där min fru Malin jobbar, fick ett likadant mejl förra året, berättar Crister Nystrand.
Kanske var det därför och för att han är, som han säger, hyfsat kunnig, inom datavärlden som han reagerade.
‒Det fanns några saker till. Beloppet och att det gällde en utlandsbetalning. Det gjorde mig extra misstänksam. Men visst, en mindre summa och till en svensk mottagare och jag kanske hade gått på det, så sofistikerat utformat är det ju, säger Crister Nystrand.
Han erkänner att han var nyfiken på att svara på mejlet för att se en fortsättning. I stället fick han till polisen och gjorde en anmälan om försök till bedrägeri.
Samtidigt kollade han varifrån mejlet egentligen kom.
‒Hade jag svarat skulle inte vår ordförande få det mejlet. Det hade gått till en server som finns i Arizona i USA. Men det är nog bara en slump att den står just där. Avsändaren sitter förmodligen någon annanstans i världen.
‒Om vi hade betalat hade det säkert blivit en kedja av transaktioner med noll insyn där pengarna till slut kanske hamnat på ett konto på Caymanöarna där det varit omöjligt att hitta dem och framför allt försöka få tillbaka dem, säger Crister Nystrand.