Inga fotbollsmatcher ger inga Ă„skĂ„dare, inga direktsĂ€nda matcher i tv-kanalerna ger rimligen fĂ€rre eller tillfĂ€lligt billigare abonnemang. Toppa det med sponsorer som i första hand mĂ„ste tĂ€nka pĂ„ att rĂ€dda sina egna verksamheter och banker som vill sĂ€kra sina utlĂ„nade pengar. LĂ€gg till risken att uppemot 60 miljoner EU-medborgare kan förlora sina jobb â och betalningsförmĂ„ga â i spĂ„ren av coronavirusets förödande framfart.
Man behöver inte ha fÄtt Nobelpriset i ekonomi för att inse konsekvenserna som följer i pandemins spÄr. Som det Àr nu Àr det illa nog, men det Àr vad som vÀntar framöver som allt fler insatta i fotbollens affÀrer oroar sig för.
Eller uppskattar. Det beror helt pĂ„ vilken Ă€nda som sitter pĂ„ vilken stol. De eskalerande övergĂ„ngssummorna har â och det Ă€r genom solidaritetsersĂ€ttningens försorg â medfört att allt större summor sipprat ned genom systemet.
Nu sinar flödet
I toppen finns de absoluta storklubbarna, i botten mÄnga gÄnger de klubbar som en gÄng lÀrde den blivande vÀrldsstjÀrnan att spela fotboll.
Att lönerna och ersÀttningarna generellt kommer att sjunka Àr de flesta överens om och det hÀnger huvudsakligen ihop med tv-pengarna. Det Àr ersÀttningarna för tv-rÀttigheterna som ökat fotbollsklubbarnas omsÀttning dramatiskt.
ââJag tror inte att sĂ„dana hĂ€r spelarförsĂ€ljningar med fantasilöner kommer att fungera lĂ€ngre. Det Ă€r klart att herrarna kommer att fortsĂ€tta tjĂ€na bra, men jag tror inte pĂ„ samma branta ökning som tidigare. Vi kommer nog inte att se nĂ„gra försĂ€ljningsrekord av spelare de kommande Ă„ren, sade Anders LindĂ©n, vd pĂ„ Tango Brand Alliance, en byrĂ„ för sponsring och varumĂ€rkessamarbeten, till TT nyligen.
Marknaden redan mÀttad
Enligt Jaume Roures, vd för det spanska medieföretaget Mediapro, var marknaden mÀttad innan virussmittan började sprida sig frÄn Wuhan.
ââSummorna som betalats för rĂ€ttigheter hade, allmĂ€nt sett, redan nĂ„tt sitt maximum. Det Ă€r uppenbart att (priset för) tv-rĂ€ttigheter pĂ„verkas av det hĂ€r, sĂ€ger Jaume Roures till nyhetsbyrĂ„n AFP.
ââTiden nĂ€r fotbollsklubbar betalade hundratals miljoner euro (1 euro Ă€r ungefĂ€r 11 kronor) för spelare Ă€r över, dĂ€rför att klubbarna inte kommer att ha pengarna och bankerna kommer inte att lĂ„na ut med samma lĂ€tthet som tidigare, sĂ€ger Roures.
För en klubb som Barcelona kom förra sÀsongen 35 procent av intÀkterna frÄn tv-pengar. För Champions League-mÀstaren Liverpool handlade det om nÀstan hÀlften av intÀkterna.
ââAllt det dĂ€r kommer att Ă€ndra sig och jag tycker att det Ă€r vĂ€ldigt positivt. Jag har aldrig förstĂ„tt hur klubbar har kunnat gĂ„ med pĂ„ att betala 140, 160 miljoner euro för en fotbollsspelare. FörĂ€ndringarna kommer att bli positiva för samhĂ€llet i allmĂ€nhet och för klubbarna i synnerhet, sĂ€ger Roures.
Intresset bestÄr
Branschen har redan stora problem och kommer att fÄ fler, men Roures Àr övertygad om att det starka, breda intresset för fotboll bestÄr.
ââKrisen fĂ„r inte folk att sluta se pĂ„ fotboll. Kanske mĂ„ste vi spela inför tomma lĂ€ktare, kanske barer och restauranger Ă€r stĂ€ngda tills jag vet inte nĂ€r, men folk vill se pĂ„ fotboll sĂ„ snart som möjligt, sĂ€ger Roures.
Med matcher inför tomma lÀktare ser Mediapros vd möjligheten att spela fler matcher kvÀllstid pÄ veckodagar.
ââVi spelar vanligtvis pĂ„ helgerna eftersom folk inte jobbar dĂ„ och kan ta sig till arenorna. Med tomma lĂ€ktare kan vi anpassa sĂ€ndningstiderna. Tv-tittandet kan bli större eftersom en stor del av befolkningen Ă€r hemma.
ââHur det hĂ€r Ă€n slutar kommer fotbollen att vara folkets favoritsport, sĂ€ger Jaume Roures.