Året var 2013 då han satte nyckeln i låset i det som skulle bli hans första rallybil. I bagaget hade han med sig åratal av Enduro-åkning, men också en knäskada. Emil Carlsson har sedan dess samlat på sig rallyerfarenhet, varav den senaste säsongens åkande resulterade i ett SM-brons i rally, trots att allt inte gick som planerat.
– Det var en rätt tunn klass i SM. Ettan var mycket snabbare än oss och trean betydligt långsammare. Vi höll vår andraplacering ända till den sista tävlingen, då vi fick ett märkligt elfel med bilen och gjorde en otillåten reparation som ledde till att vi blev diskade, säger han.
Trots besvikelsen och att det tog dagar att hitta felet är han och kartläsaren Magnus Nilsson på banan igen, men nu med en smartare satsning i kikaren.
– SM blev mastigt och svalde mycket tid. I Svenska rallycupen får vi ett roligare motstånd, men det ligger också närmare rent geografiskt så att man kan vara klar med en tävling på en dag, säger Emil Carlsson.
Att tävlandet blir mer tidseffektivt är ett stort plus för rallyföraren, som prioriterar sin familj och sitt företag högt. När man, som Emil Carlsson, drar varenda skruv i bilen själv, blir relationen till bilen djupare, men det tar också mer tid.
– Hade det bara handlat om att köra och att någon annan skulle sköta det praktiska hade jag kunnat köra hur mycket som helst. Min fru brukar säga att jag är en adrenalinjunkie och det stämmer nog, skrattar han.
Men han upplever inte att hon oroar sig för att han ska skada sig när han kör, och det gör inte han själv heller. Däremot kan han oroa sig för om bilen går sönder.
– Det kan ju bli väldigt dyrt och leda till många timmar i verkstaden. Men det är samtidigt en del av sporten och något man räknar med, med tanke på slitaget som bilen utsätts bilen för, säger han.
I Svenska rallycupen kör Emil Carlsson i den fyrhjulsdrivna klassen och han siktar på en pallplats, precis som KMK-kompisen Fredrik Eriksson som har vunnit den tvåhjulsdrivna klassen två år i rad.
– Han är säker och bra. Hans grej har varit att alltid komma i mål. Sen var han ju snabbast nu också, säger Emil Carlsson.
Han ser ljust på det kommande året, som inleds tävlingsmässigt i maj. Men innan dess ska motorn bytas: 45, 50 hästkrafter till ska "Evolina" få.