Buskörningen ett hot mot rallyfesten

Slottssprinten vid Ericsberg har växt till ett stort rallyevent. Årets tävling garanteras bli minst lika kändistät som i fjol med en ny show på kvällen före tävlingen. Samtidigt hotar arrangerande KMK med att den femte tävlingen också kan bli den sista.

Christer Johansson Från Flen i kartläsarstolen och Eskilstunas Janne Rudengren är titelförsvarare i Slottssprinten efter fjolårets sekunddrama på vägarna runt Ericsberg.

Christer Johansson Från Flen i kartläsarstolen och Eskilstunas Janne Rudengren är titelförsvarare i Slottssprinten efter fjolårets sekunddrama på vägarna runt Ericsberg.

Foto:

Sport2017-04-13 15:00

Det började 2013 som en endagstävling med alla sträckor och serviceplats samlade runt Ericsbergs slott och en avslutande grillfest med vildsvin på kvällen. Det blev succé direkt och med åren har arrangemanget växt och inleds med en motorshow redan kvällen före rallytävlingen.

I fjol deltog både artisten Markoolio och världsstjärnan i rallycross, Kevin Eriksson, i längdhoppningstävlingen med bilar och uppvisningen med crosscartar. Entrén var frivillig och för andra året i rad blev det en rejäl slant som KMK skänkte till Cancerfonden och Barncancerfonden.

‒Det blev drygt 32 000 kronor. En summa som vi självklart ska slå i år, säger Leif Fredriksson i KMK.

Han lovar ett ännu mer kändistätt evenemang i sommar, men längdhoppet utgår. I stället blir det ett sprintevent med en kompott av olika bilar på fredagskvällen 7 juli.

Dagen efter avgörs Slottssprinten, som i år blir en deltävling i Svenska rallycupen.

‒Det garanterar för kvalité, en tävling på SM-nivå, säger KMK:s Crister Nystrand.

För första gången befarar arrangörerna att man tvingas gallra bland anmälningarna öppnar i maj. Antalet deltagare är nämligen maximerat till 200.

Som vanligt erbjuds fyra sträckor, av varierande längd – men av samma höga och utslagsgivande kvalité – som vanligt.

‒Den första sträckan blir cirka tolv kilometer, den andra nio. Tredje sträckan blir den längsta med 13,5 kilometer och så blir det en kort avslutning på tre kilometer, säger Crister Nystrand.

Så långt ser allt bra ut och lockar för ännu en publikfest. Men det finns mörka moln.

‒Om inte buskörningen veckorna före tävlingen upphör kan det här bli sista Slottssprinten, säger Crister Nystrand.

Han är noga med att betona att det inte handlar om deltagare som provkör sträckorna före tävlingen.

‒Det är snarare motorburen ungdom som fått nys om var tävlingen går och som åker sträckorna. Redan till den här tävlingen har vi fått nej från boende utmed vägarna som inte orkar med buskörningen. Som tur är har vi lyckats hitta alternativ.

Det är inte ett problem som är isolerat till Katrineholm och KMK.

‒Det här är ett problem i hela rally-Sverige, säger Crister Nystrand som har information efter alla år han jobbat på Svenska bilsportförbundet.

‒Vi förstår att det finns ett stort bilintressse och funderar på om vi kan erbjuda ett tillfälle vid exempelvis Trollåsen där de kan få åka under ordnade former. För det vore onekligen synd om ska tvingas lägga ned på grund av buset, säger Crister Nystrand.

Efter sju år har han sagt upp sig och slutat på förbundskansliet i Sollentuna, där han bland annat ansvarat tävlingsfrågor.

‒Det var roliga år, inte minst när jag var med och tog fram regelverk för nya bilsportgrenar, som time attack.

Men till slut blev det jobbigt att veckopendla,

‒Nu ska jag hitta på något annat att jobba med, men kommer att fortsätta som vanligt i KMK, säger Crister Nystrand.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!