Att ledarsidan krokar arm och är överens med kommunen i en för invånarna angelägen sakfråga är såpass ovanligt att man höjer på ögonbrynen när man ser det. Men nu har det alltså hänt. Och naturligtvis i en sakfråga där den allmänna opinionen tycker precis tvärt om. Nämligen om våra numera riksbekanta gupp vid rondeller och andra vägavsnitt. Reser man runt i Mellansverige så ser man snart att det inte finns någon kommun som så envist och konsekvent satsat på att genomföra guppsystemet – därav det numera väl förtjänade namnet Guppholm.
KK väljer att moralisera och tala om för de okunniga läsarna hur nyttigt det är att välja andra färdmedel än bilen. Säg det till tvåbarnsfamiljen från Laggarhult som tänker sig att åka till Lövåsen för att veckohandla. Eller till Olle från Nävertorp som har så ont i ryggen att han inte får benet över cykelramen. Eller till Lena vars handikappbil är hennes enda möjlighet att komma ut från hemmet.
Den här besser-wisserattityden retar naturligtvis extra och ökar på motståndet ytterligare ett snäpp. Vi kan nog utgå från att de allra flesta av oss gör sitt val av transportmedel på rationella grunder, inte minst i dessa dagar av skenande bensinpriser, och inte behöver några extra pekpinnar från beskäftiga ledarskribenter.
Anneli Hedberg (S) från kommunen drämmer till ordentligt med storsläggan och påstår att guppen handlar om liv eller död. I någon mening kan hon ha rätt. För en hjärtinfarktpatient i en ambulanstransport kan det handla om sekunder för att rädda livet. Att ambulansen på sin väg till Kullbergska måste passera ett antal gupp i vägbanan och därmed tappar tid i möjligheten att rädda livet på patienten kan, som Anneli Hedberg säger, mycket väl handla om liv eller död. Men det var kanske inte det hon tänkte på. Polisbilen på utryckning för att avstyra en pågående misshandel kan också förlora värdefull tid i sitt uppdrag beroende på hur många gupp som måste passeras.
Andra kategorier har mera långsiktiga problem. Tänk på lokaltrafikens bussförare som varje arbetspass ett stort antal gånger måste passera ett antal gupp. Det fungerar som en långsiktigt verkande tortyr som under ett arbetsliv naturligtvis knäcker många ryggar.
Att de däremot skulle rädda några liv i den lokala trafiken känns mera tveksamt. Rondeller fyller en tillräckligt bra funktion som hastighets-dämpare och något utöver det känns mest som överkurs.
Dessutom finns i dag väl utvecklade så kallade dynamiska farthinder som löser ut om någon närmar sig en rondell eller annat vägavsnitt i för hög hastighet. De kan också ställas in så att utryckningsfordon kan passera i den hastighet som behövs för uppdraget. De installeras just nu i Trelleborg. Det kan kanske vara intressant med en studieresa?
Hans G Winberg
Katrineholm