Barnfamiljer måste ha bil för att få ihop livet

Eskilstunas förändring innebär att p-platser försvinner. Ett projekt i taget är ingen katastrof. Men hur blir det samlade resultatet över tid, undrar Jimmy Jansson (S).

Eskilstunas förändring innebär att p-platser försvinner. Ett projekt i taget är ingen katastrof. Men hur blir det samlade resultatet över tid, undrar Jimmy Jansson (S).

Foto: Torsten Braf

Replik2020-08-27 16:00
Det här är en replik. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nej, p-platserna är inte slut men om man sammanställer alla de aktuella projekt som ligger framför oss de kommande åren, och jag tvivlar på att ledarsidan har hela bilden, så är påverkan på gatuparkeringarnas antal påtaglig. Lägg där till att befolkningen och antalet fordon troligtvis kommer att fortsätta öka trots insatser för cykel och kollektivtrafik.

Det pratas ibland om att en stadskärna måste vara attraktiv nog utan att den behöver parkeringar. Detta är inte lättare att leva upp till när e-handeln slår in över butikslandskapet och skapar nya utmaningar. Eller Covid-19 för den delen. 

Eskilstunas stadskärna får inte förvandlas till en plats med endast bostäder för dem som inte behöver bil. Säkert en liberal dröm, då det onekligen sorterar ut vilka som kan/har råd att bo där men inget särskilt bra samhälle i övrigt. 

Stadskärnan måste vara tillgänglig även för personer mer funktionsnedsättning, äldre, hantverkaren, hemtjänsten, varuleveransen, besökaren till de som bor där och för den som vill handla i de butiker och restauranger vi faktiskt vill ha kvar. För barnfamiljen som måste ha bil för att få ihop livet. Att kunna stanna till och uträtta kortare ärenden konsumera tjänster eller slippa gå långt genom mörkret från bilen till hemmet en sen kväll efter jobbet. Det är viktiga perspektiv. 

Vi upplever inte dessa perspektiv alltid finns med när stan nu, vilket är positivt i grunden, förändras i snabb takt med nya byggnader och funktioner i stadskärnan. Ett projekt i taget är ingen katastrof. Men hur blir det samlade resultatet över tid?


Jimmy Jansson (S) 
Kommunstyrelsens ordförande
Eskilstuna


SVAR: Jimmy Jansson snurrar till det alldeles i sitt resonemang om hushållsinkomster och liberala drömmar. Liberaler har sinsemellan väldigt olika uppfattningar om bilens plats i staden, vilket illustreras av denna ledarsidas och Liberalernas i Eskilstuna skilda synsätt. Men den som tror att man värnar låginkomsttagarnas intressen genom att uppmuntra bilkörning har missförstått frågan. 

Bilanvändningen ökar med högre inkomst. Exempelvis ägde 90 procent av hushållen i villaområdena i Skiftinge bil 2015 medan bilägarandelen i övriga Skiftinge var runt 50 procent. Eller ta andra sidan stan: Stenby (80 procent) och Lagersberg (25 procent), trots samma avstånd till och bussförbindelse med centrum. Och när bilen tar plats sker det alltid på bekostnad av andra trafikslag.

De perspektiv som Jimmy Jansson nämner är viktiga, inte minst det om att nå affärer och samhällsservice i centrum med bil. Men inget tyder på att den balanspunkten har passerats, när det finns gott om p-platser både vardag och helg.

Det är samtidigt lite svårt att förstå var Jansson egentligen står. Vill han ha fortsatt förtätning av Eskilstunas centrum? Ja, projekt som ligger i planerna tyder på det. Vill han ha minskat bilresande i Eskilstuna? Ja, det står så i översiktsplanen som Jansson och Socialdemokraterna står bakom. En anpassning av möjligheterna till parkering är en del i det arbetet, vilket också finns svart på vitt i de styrdokument som Jansson röstat för. 

Det går inte att sitta på flera stolar samtidigt utan att det ser konstigt ut.


Alex Voronov