Så kan Folktandvården ta emot fler patienter

Folktandvården svarar att om alla patienter som inte kan komma avbokar sin tid skulle de kunna ta emot fler patienter.

Folktandvården svarar att om alla patienter som inte kan komma avbokar sin tid skulle de kunna ta emot fler patienter.

Foto: Martina Holmberg / TT

Insändare2019-11-14 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändaren "Tandvården väcker frågor" publicerad 5/11.

Du ställer en rad bra frågor. Det är mycket riktigt att vi inte längre åtgärdar varje kariesangrepp direkt och det beror på att vi i dag vet att även ganska stora kariesskador kan läka med hjälp av egenvård och fluoridbehandling. Det finns med andra ord ingen anledning att borra i en tand om skadan kan läkas ut. Lagningar innebär dessutom ökad risk, för lagningar kan behöva göras om. Om en fyllning inte håller för belastningen så bör vi dock alltid överväga andra behandlingar.

Sedan din fundering kring hur ofta man ska besöka tandvården. Svaret är att det beror på hur stor sjukdomsrisken är, vilket varierar från person till person och över tid. Den stora utmaningen för oss är att inte kalla sörmlänningar med friska munnar till klinikerna för ofta och i stället fokusera på dem som är sjuka eller behöver hjälp med att åtgärda tidigare reparationer som gått sönder. Sedan är det naturligtvis så att vi skulle vilja hinna med våra befintliga kunder bättre och i en förlängning ta emot betydligt fler, men hård nationell konkurrens om tandvårdspersonalen och cirka 17 000 ”bomtider” gör att vi inte når ända fram. Skulle alla som inte kan komma på sina kallade tider meddela detta i god tid och inte orsaka en ”bomtid”, så skulle vi kunna ta emot 1 000-tals fler sörmlänningar varje år. Det här är något vi jobbar stenhårt med.

När det gäller vinster så finns det bara ”en” som tjänar på en väl fungerande folktandvård: sörmlänningarna! Det finns ingen övervinst inom Folktandvården Sörmland, utan allt återinvesteras.