Sparbanken slutar med kontanthantering

Från och med den 1 februari slutar Sörmlands Sparbank i Vingåker med kontanthantering över disk. Men bankomaterna blir kvar.

Malin Hlawatsch och Axel Magnusson utanför sparbanken i Vingåker.

Malin Hlawatsch och Axel Magnusson utanför sparbanken i Vingåker.

Foto: Anna Mi Skoog

Vingåkers kommun2019-10-24 20:03

Avvecklingen kommer att ske i två steg. Redan nu har man slutat hantera kontanter över disk efter klockan 13 på dagarna. Från den 1 februari upphör kontanthanteringen helt.

Utanför banklokalen finns numera automater där man både kan sätta in och ta ut kontanter. Insättningsmaskinen fanns tidigare inne i banklokalen, men har flyttats ut i syfte att förbättra tillgängligheten.

– Man kan även få någon som följer med ut till bankomaten om man känner sig osäker, förklarar Malin Hlawatsch, vice vd för Sörmlands Sparbank. 

Nu välkomnar de alla kunder som har frågor om vad det finns för alternativ till att använda kontanter. 

– Vi hjälper dem att hitta nya lösningar, utifrån vilka behov de har, säger hon.

Beslutet att ta bort kontanthanteringen har att göra med den förändring av kontantanvändandet som pågår i hela samhället – en förändring som märks bland kunderna i Vingåker också. 

– Att ha kontanthantering över disk tar en hel del resurser, även från ett miljöperspektiv. Det är inte försvarbart längre, säger Malin Hlawatsch. 

Förändringen väntas inte innebära några neddragningar i personalen. 

– Det är inte ambitionen. Så länge Vingåkers kunder efterfrågar oss, så finns vi kvar, säger hon. 

I bankens arbete mot pengatvätt är brottslighet ofta förknippat med just kontanter. 

– Men för alla transaktioner som är okej går det att hitta andra alternativ än att använda kontanter. Man kan betala med kort, faktura eller Swish, säger Malin Hlawatsch.

Historiskt sett har Vingåkers Sparbank varit extra utsatt för rån.

Men den borttagna kontanthanteringen har ingenting med ökad rånrisk mot banken att göra.

– Vi har ju alla pengar i ett slutet system, och det tar tid att få ut dem. Därför sker sällan rånförsök mot banker längre, säger hon.

Axel Magnusson arbetar på sparbankskontoret i Vingåker och får just nu ta emot en del kunder som har frågor om kontanthanteringen.

– Men när vi väl förklarat, så brukar det inte vara något problem, säger han. 

Personalen på Vingåkerskontoret jobbar mycket med att handgripligen visa kunder hur de använder internetbank och bank-id. För många är det en trygghet att få pröva det nya på banken några gånger, innan man gör det hemma. 

Förutom de kunder som kommer in på banken med sina frågor kan det finnas andra som funderar kring det nya. 

– Vi hjälper ju kund för kund. Men vi måste vara ödmjuka för att det ändå kan finnas en oro i Vingåker, säger Liselotte Florén, kommunikations- och marknadschef. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!