Han är kritisk till informationen om läckan

Under ett dygn var två fastigheter utan vatten. Ragnar Molberg, 81, är kritisk till att all information sker via dator och telefon.

När Ragnar Molberg inte hittade telefonnumret till Sörmland vatten ringde han Kuriren för att ta reda på vad som hänt.

När Ragnar Molberg inte hittade telefonnumret till Sörmland vatten ringde han Kuriren för att ta reda på vad som hänt.

Foto: Kristina Rönnqvist

Vingåkers kommun2020-01-14 16:18

Vid lunchtid på söndagen upptäcktes en vattenläcka på Orrgränd. Vattnet stängdes av och Sörmland vatten placerade ut vattenkärror. De boende i området informerades via sms och Sörmland vattens hemsida. Men Ragnar Molberg har ingen tillgång till internet. 

–  Man utgår från att hela svenska folket har dator och all information sker via datorn. Det kommer varken muntlig eller skriftlig information. Det reagerar jag på, säger han.

När vattnet försvann i kranarna började grannarna att knacka på hos varandra för att försöka ta reda på varför.

–  Jag hittade inte telefonnumret till Sörmland vatten så jag ringde Kuriren, säger Ragnar Molberg. 

Då fick han reda på vad som hänt.

–  Det är oförskämt att Sörmland vatten inte kan informera på annat sätt. Man kan ju till exempel dela ut flygblad i brevlådan.

Helen Sylvefjord, affärsområdeschef för kommunikation och kundservice, förklarar att situationen var akut.

– Då arbetar vi först och främst med sms. När vi skickar sms bygger det på ett register över människor som är folkbokförda på adressen och som har ett registrerat mobilabonnemang. 

– Sedan stärkte vi upp det med information på vår hemsida. I det här fallet stod vi också utanför fastigheterna och jobbade, så vi gjorde bedömningen att många också varit där och pratat.

Enligt Helen Sylvefjord finns det tillfällen då man även lägger lappar i brevlådan. 

–  Är det ett planerat avbrott när vi har mera tid brukar vi ibland komplettera med lappar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!