Factory outlet ingår i forskningsprojekt

Hur den fysiska butiken kan utveckla sin roll som social mötesplats är fokus för ekonomiprofessor Karin M Ekströms forskningsprojekt.

Under en träff på Vingåkers factory outlet sammanstrålade bland andra Lisa Sonevang, Dag Klackenberg, Karin M Ekström och Richard Ericson.

Under en träff på Vingåkers factory outlet sammanstrålade bland andra Lisa Sonevang, Dag Klackenberg, Karin M Ekström och Richard Ericson.

Foto: Emma Eriksson

Vingåkers kommun2019-10-13 19:20

Historiskt sett har butiker varit lika delar handelsplats och mötesplats. I ett forskningsprojekt finansierat av Handelsrådet undersöker Karin M Ekström, professor i företagsekonomi, tillsammans med etnologen Håkan Jönsson vilka förutsättningar fysiska butiker har att utveckla rollen som social mötesplats.

Konsumtionsforskaren Karin M Ekström är född och uppvuxen i Katrineholm och har starka minnen från sina föräldrar Bengt Erik och Saga Ekströms affär Östra Livs.

– Jag gick direkt från skolan till butiken och läste mina läxor på kontoret. Det var fantastiskt att få växa upp i en liten stad och jag såg vilken viktig roll butiken hade. I mina föräldrars affär fick jag träffa så många människor med olika bakgrund och i dagens segregerade samhälle behövs den typen av mötesplatser för att vi ska förstå varandra, säger hon.

Forskningsprojektets fallstudier är Gekås i Ullared, Vingåkers factory outlet och Eslövs stadskärna. Det som är centralt är samarbetet mellan handel och besöksnäring.

– Platserna kompletterar varandra. Eslöv har ett centrum som man arbetar hårt för att utveckla, Gekås är lika mycket shopping- som turistdestination och Vingåkers factory outlet är ett lyckat exempel på hur man gått från fabrikssamhälle till handelsplats, även om det inte finns samma dynamik som i Ullared.

Ekström säger att det i dag inte räcker med bra produkter för att locka kunder.

– Människor söker upplevelser och man måste tänka på ett annat sätt. Förväntningar och hur de uppfylls spelar roll och det måste vara inbjudande och överraskande. 

Att ensam skulle vara stark håller Karin M Ekström inte med om när det kommer till handelns kamp mot butiksdöden.

–  En aktör klarar sig inte själv och det krävs samarbete snarare än konkurrens. Vad vi har sett är nätverk väldigt viktigt och det måste finnas en dialog mellan kommun, fastighetsägare och handlare. Det gäller att tänka till och gynna den lokala handeln för då gynnar man även samhällets utveckling. Utan handeln blir det sovande samhällen. 

Under projektets gång intervjuar Ekström och Jönsson såväl politiker och tjänstemän som handlare, anställda och kunder för att få en så bred bild som möjligt.

–  Det finns en påtaglig samhällsnytta av att butiker etableras och utvecklas utanför storstäderna. Handel innebär en trygghet för kommuner, till skillnad från industri som lätt kan flytta utomlands.

Karta: Vingåkers Factory Outlet AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!