Vingåkers kommun lanserar e-tjänster

Vingåkers kommun lanserar nu e-tjänster – som ska göra det lättare för bland annat företagaren att registrera sin verksamhet digitalt.

Maria Pestrea, it/kommunikationschef i Vingåkers kommun, är ansvarig för lanseringen av e-tjänster.

Maria Pestrea, it/kommunikationschef i Vingåkers kommun, är ansvarig för lanseringen av e-tjänster.

Foto: Klas-Göran Bäck

Vingåker2019-06-24 14:52

Nu behöver du inte längre skriva ut digitala blanketter och skicka in när du ska registrera ditt företag, eller som privatperson ansöka om bygglov.

Vingåkers kommun är nu i full färd med att lansera e-tjänster. Tjänster som ska göra det enklare att registrera företag, eller som privatperson som vill ansöka om bygglov, digitalt.

Maria Pestrea, som är it/kommunikationschef i Vingåkers kommun samt ansvarig för lanseringen av e-tjänster, berättar varför kommunen gör den här satsningen:

– Vi gör det för att det ska bli enklare för invånare och företagare, och för att processen ska gå snabbare och bli säkrare, säger hon och fortsätter:

– Om du till exempel skickar in en bygg- eller avloppsansökan kan det hända att du inte fyllt i alla uppgifter rätt. Med e-tjänsten kan du inte skicka in förrän man fyllt i alla uppgifter korrekt. Det här säkerställer så att man får in rätt information redan från början.

Sedan två veckor tillbaka finns en första e-tjänst ute. Den är för företagare som vill registrera sin livsmedelsverksamhet. När nästa e-tjänst lanseras vågar Maria Pestrea dock inte svara på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om