I Katrineholms-Kurirens granskning av Flens kommun framgår att tillhandahållande av gratis laddstationer för elbilar saknar lagstöd och snedvrider konkurrensen gentemot andra aktörer. I Vingåkers kommun har gratis laddning erbjudits allmänheten i anslutning till Vidåkershallen, slottet och Factory outlet fram till alldeles nyligen.
– När kommunen började erbjuda gratis laddning sågs detta som en service för att underlätta omställningen till användandet av elbilar. Satsningen gjordes i samband med att kommunen fick bidrag från Klimatklivet, säger Susanne Jaktlund, samhällsbyggnadschef i Vingåkers kommun, och syftar på Naturvårdsverkets investeringsstöd som kan sökas av företag, kommuner, regioner och organisationer i hela Sverige.
– Med tiden har vi sett att antalet elbilar ökat och att privata aktörer har börjat erbjuda liknande tjänster. Det började bli en marknad av det helt enkelt, fortsätter Susanne Jaktlund som inte har någon tydlig bild över hur mycket bjud-elen påverkat kommunens ekonomi.
– Vi har fått indikationer på att kostnaderna ökat, men jag har inte några exakta siffror. Vi hade absolut kunnat ha bättre underlag på det, menar hon.
Men att en svängning skett på marknaden har alltså noterats och därför upphandlas nu ett nytt betalsystem som ska kunna användas av kommunens medarbetare i tjänst såväl som av privatpersoner. På frågan om vilka lärdomar som kan dras av utvecklingen i kommunen svarar Susanne Jaktlund:
– Jag tror att man måste våga ta de första stegen och följa de goda initiativen, som kan komma från olika håll. Det är det som tar oss framåt. När samhället sedan kommer ikapp så måste man analysera och förändra, givetvis.
Brukandet av laddstationerna som kommunen ansvarat för har väckt känslor. Vittnen uppger att platsen vid Factory outlet väldigt ofta upptagits av samma bil, vilket skapat irritation då det ansetts gynna enbart en enskild elbilsägare vilket de antar inte var kommunens plan. Men nu finns istället inga allmänna laddstolpar.
– Just nu kan nog endast kunder till outleten ladda sin bil i Vingåker, vad jag känner till, säger Vingåkersbon Annica Sunvisson, som själv har elbil och gärna ser fler laddstolpar i samhället:
– Jag saknar en snabbladdare där man kan betala. Det är inte alltid möjligt att åka hem och ladda fem till åtta timmar.