Lärarförbundets årliga rankning Bästa skolkommun tittar på hur kommuner har satsat på sin skola utifrån 10 olika kriterier. Det handlar bland annat om resurser till undervisningen, utbildade lärare, och lärartäthet. Det handlar också om elevresultat, men utifrån socioekonomiska faktorer.
I 2019 års rankning hamnar Vingåkers kommun på 262:a plats.
– Alla vill ju att det ska bli bättre. Det är en bra utgångspunkt. Vi har en ny politisk ledning efter årsskiftet, en ny förvaltningschef och tre nya rektorer. Jag har min tillit till att de jobbar allt vad de kan, säger Ing Mari Frössevi (C), ordförande i barn- och utbildningsnämnden, som själv arbetat nästan 50 år inom skolans värld.
Hon konstaterar också att resurstilldelning och lärartäthet inte är direkt kopplade till elevresultaten.
Rankningen lyfter fram både brister och framgångsfaktorer. Vingåker ligger exempelvis bra till vad gäller antal barn i förskolan, samt lärartäthet.
– Vi har inga stora elevgrupper i 7-9, som man har i andra skolor, säger Ing Marie Frössevi.
Vingåker ligger också bra till när det gäller fullföljd gymnasieutbildning inom tre år.
– Utbildningsnivån bland vårdnadshavare är låg i Vingåker. Men vi försöker få en annan utbildningskultur bland våra elever, säger hon.
Trots sin placering hamnar inte Vingåker i botten bland Sörmlandskommunerna. Strängnäs hamnar på 285:e och Gnesta på 29:e plats. Katrineholm hamnar på plats 217.