Telefonbedragare tömde Vingåkersföreningens konto

Efter ett tidigare bedrägeri kontaktades en föreningsföreträdare i Vingåkers kommun på nytt. Den okände mannen ville hjälpa till att få pengar tillbaka. I stället tömde mannen det föreningskonto som den uppringa personen ansvarade för.

Bedragaren lurade till sig föreningens pengar och nu har Vingåkersbon gjort en anmälan till ARN.

Bedragaren lurade till sig föreningens pengar och nu har Vingåkersbon gjort en anmälan till ARN.

Foto:

Vingåker2023-01-14 15:05

Händelsen, som nu har anmälts till Allmänna reklamationsnämnden, utspelade sig redan 2020. Vingåkersbon, som hade lurats på en stor summa pengar, kontaktades på nytt via telefon. En man presenterade sig som en aktör som skulle kunna hjälpa den lurade att få tillbaka pengarna.

Han visade bilder på internet som skulle föreställa den förlorade summan, 17 000 dollar. Mannen, som använde falskt namn, ville betala igen pengar från tidigare händelser i en annan bank. Vingåkersbon tvivlade på sanningshalten, men mannen var påstridig och menade att det bara var att följa hans instruktioner.

Målsägaren hade två bankkonton, ett privat och ett föreningskonto som hörde till en förening i Vingåker. Det visade sig att de utlovade 15 000 kronorna kom in på privatkontot. Men pengarna hade i själva verket överförts från föreningskontot till privatkontot. Dessutom stals pengar på föreningskontot.

Banken lägger enligt anmälaren skulden helt på bankkunden och den senaste gången Vingåkersbon klagade på banken var den 18 december. 

I anmälan till Allmänna reklamationsnämnden uppger personen att banken inte erbjuder en säker konstruktion för sin internetbank.

Kravet som framförs är att få pengarna tillbaka. "Sveriges befolkning får dagligen tusentals påringningar från skurkar på nätet. Något måste göras. Bankerna måste inse att de verkar på 2000-talet", skriver anmälaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!