Skolgranskning slår ner på analysbrister

Kommunen gör inte tillräckligt för att elever med sämre förutsättningar ska nå skolans mål. Det slår Skolinspektionen fast i en granskning.

Skolinspektionens granskning av den kommunala skolan pekar ut två förbättringsområden.

Skolinspektionens granskning av den kommunala skolan pekar ut två förbättringsområden.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Vingåker2021-02-12 12:35

Tillsynsmyndigheten har kvalitetsgranskat två områden som speglar hur väl kommunen och barn- och utbildningsnämnden ger förutsättningar till eleverna att nå de nationella målen.

Slutsatsen är: sådär. 

Kommunen bör särskilt ta tag i två brister, enligt Skolinspektionen.

Den ena gäller det kompensatoriska uppdraget, statuerat i skollagen. I det fallet bedöms kommunen bara till låg utsträckning göra vad som krävs för ökad måluppfyllelse.

Enligt granskningen vidtas få åtgärder – till exempel fördelning av special- och förstelärare – kopplade till faktiska behov. Resultatet av de insatser som ändå görs, följs inte upp tillräckligt. 

Skolinspektionen efterfrågar en bättre systematisk analys av skolornas behov av kompensatoriska insatser. Kommunen behöver också i högre utsträckning utvärdera insatsernas resultat.

Även inom det andra granskningsområdet noteras analytiska brister. Det handlar om hur kommunen följer upp och utvärderar studieresultat och resultat avseende trygghet.

Inom ramen för utvecklingsarbetet Samverkan för bättre skola, skärskådas redan skolornas resultat ur olika perspektiv.

Men ingen analys har gjorts av varför resultaten ser ut som de gör, finner Skolinspektionen. I stället för att anta att goda resultat hänger samman med bra ledarskap och duktiga, erfarna lärare, behöver ett relevant analysarbete utvecklas.

Det är enligt myndigheten en nyckel till att identifiera både styrkorna och svagheterna i Vingåkers skolor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!