Skepsis mot Liberalernas förslag till ordningsbetyg

En majoritet i riksdagen står nu bakom Liberalernas hjärtefråga om betyg i uppförande. I Vingåkers kommun ställer man sig dock tvivlande till ett sådant införande.

Foto: Carina Bergius

Vingåker2019-04-04 20:16

I dagarna stod det klart att en majoritet i riksdagen vill införa skriftliga ordningsbetyg på högstadiet och gymnasiet i skolan. I tisdags beslutade utbildningsutskottet att regeringen uppmanas ta tag i frågan. I SVT:s Aktuellt sade Liberalernas partiledare, Jan Björklund, att de kommer tvinga regeringen att genomföra förslaget. Utbildningsminister Anna Ekström (S) är dock kritisk och sade att det skulle bli en stor administrativ börda. I Vingåker finns också en skepsis till vad ordningsbetyg skulle tillföra i skolan.

– Jag tror inte det kommer påverka något bara för att man får betyg i ordning och reda, säger Anders Danielsson, skolchef i Vingåker.

Han tycker att det är bättre att ha kontinuerliga samtal med elever och föräldrar.

– Är det någon som inte sköter sig får man kontakta vårdnadshavare och prata för att försöka ställa det till rätta.

Han håller med utbildningsministerns påstående om att den administrativa bördan skulle öka.

– Jag ser hellre att lärarna lägger den tiden på att prata med elever och vårdnadshavare under tidens gång. Jag tror inte på ett papper där det står att man inte är godkänd i ordning och reda. Får man gå om då?

Barn- och utbildningsnämndens ordförande, Ing-Marie Frössevi (C), ställer sig avvaktande till förslaget.

– Min spontana kommentar är att det är beklagligt att det behöver ske.

Hon säger att hon ser skolan som en arbetsplats för lärande där både elever och lärare finns.

– För att de ska kunna utföra sitt arbete måste de uppleva att det finns arbetsro, trygghet och ordning. Men om införandet av ordningsbetyg skulle hjälpa till är för tidigt för mig att uttala mig om. Jag vet inte vad det finns för forskning på det här området.

Ing-Marie Frössevi säger dock att hon känner till att betyg i uppförande finns i Norge.

– Där anser man att det fungerar bra. Där tycker man inte heller att det är så arbetsbelastande.

Hon lyfter också att ett ordningsbetyg skulle kunna vara stressande för en del elever.

– Man kan fråga sig om de som är stökiga är ett rop på hjälp. Hjälper man dem genom ett sådant betyg? De som är oroliga kanske inte kan låta bli att vara det om det finns i deras liv. Då kan jag tycka att ett underkänt betyg inte hjälper de här barnen.

johan.jarup@kkuriren.se

Betyg i uppförande

Betyg i ordning och uppförande har funnits länge i det svenska skolsystemet.

I realskolan, en frivillig skolform som fanns mellan 1905 och 1962, fanns betyg i ordning respektive uppförande. Ordning bedömdes utifrån en tregradig betygsskala, A till C och uppförande i fyra steg, A till D.

Ordnings- och uppförandebetyg följde med till det relativa betygssystemet som infördes 1962.

Det avskaffades i och med läroplanen för grundskolan, Lgr 69, som trädde i kraft årsskiftet 1970/71.

Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om