I en skrivelse till barn- och utbildningsnämnden i april berättade rektorn för Sävstaskolan, Stefan Bohlin, att skolan har allvarliga problem med arbetsro och med att ge fungerande undervisning till elever med speciella och krävande behov.
Skrivelsen var något av ett nödrop till skolpolitikerna. Rektorn skrev bland annat om lektioner som förstörs på grund av brist på arbetsmoral hos elever och om föräldrar som trots föräldramöten inte förstår sitt ansvar för barnens uppfostran och skolgång.
– Jag tror att nyckeln till framgång är ett förtroendefullt och nära samarbete med föräldrarna, sa Stefan Bohlin till KK i maj.
Sävstaskolan vidtog i våras åtgärder, bland annat i form av en liten undervisningsgrupp för elever med särskilda behov.
Det finns också många elever med utländsk bakgrund som behöver fortsatt studiestöd när de lämnar förberedelseklasserna. En tredjedel av eleverna har utländsk bakgrund.
I och med att det blir en extra klass i årskurs tre till hösten och behovet är stort av modersmålslärare bad Stefan Bohlin om tilläggsanslag till en lärartjänst och utökade resurser till bland annat modersmålsundervisning.
Och nu ser det alltså ut som om Sävstaskolan ska kunna ordna en bättre fungerande undervisning. När barn- och utbildningsnämnden sammanträdde före sommarlovet beslutades att 400000 kronor ska omfördelas som tilläggsbidrag för höstterminen. Sävstaskolans rektor hade äskat totalt 550000 kronor. I oktober ska Stefan Bohlin redovisa resultatet av extrapengarna för barn- och utbildningsutskottet.