Renoveringen av Säfstaholms slott är nu inne i sin andra fas, som omfattar den första våningen där kafé- och restaurangverksamheten ska inrymmas. Till årsskiftet beräknas hela restaurangdelen vara i stort sett klar.
Den 1 mars är det tänkt att en ny restaurangverksamhet ska kunna komma på plats och börja förbereda för starten i juni. Vingåkers kommun har nu inlett en upphandling för att hitta en lämplig restauratör som vill hyra och driva den nya kafé- och restaurangverksamheten.
– Förfrågningsunderlaget har redan laddats ner nio gånger och vi har också skickat ut det till personer som visat intresse tidigare, berättar Johan Tranquist, upplevelsechef i Vingåkers kommun.
Det ställs en hel del krav på den restauratör som vill driva den här verksamheten.
– Man får inte ha några anmärkningar från tidigare verksamhet. Och man måste ha utbildning och dokumenterad erfarenhet, förklarar Johan Tranquist.
Den som vill få uppdraget måste lämna in menyförslag och också lämna in en beskrivning av vad man har för visioner och ambitioner med verksamheten.
– Det får inte vara halvfabrikat, utan det ska vara tillagad mat av hög kvalitet, förklarar han.
Öppettiderna är ett annat krav. Verksamheten måste lova att minst hålla öppet vardagar utom måndag klockan 11-18 och på lördagar och söndagar klockan 11-16.
Alla som lägger anbud får själva föreslå en procentsats av omsättningen som man vill betala i hyra. Men det är mer än bara det ekonomiska som avgör vem som får uppdraget.
I slottet har ett toppmodernt kök redan kommit på plats. Själva serveringsdelen är uppdelad på flera mindre rum, precis som när den tidigare kaféverksamheten höll till här. Färgsättningen är vald utifrån hur det såg ut under slottets storhetstid, när Gustaf Trolle-Bonde huserade här på 1700-talet.
Tidigare hade kaféet 80 platser inomhus och 65 på uteserveringen.
– Vi får se om vi får ihop lika många platser nu, säger Johan Tranquist, upplevelsechef.
I källarvåningen håller man på att iordningställa omklädningsrum och duschar för restaurangpersonalen.
Senast den 24 november vid midnatt måste anbuden till restaurangverksamheten ha kommit in.
Kommunen har sedan utsett en grupp representanter med goda matkunskaper som ska välja ut vilka som går vidare till slutbedömning.
– Det är viktigt att vi får rätt person, säger Johan Tranquist.