Problem att ladda hemtjänstens nya elbilar – laddstationer funkar inte

I höstas fick hemtjänsten i Vingåker tio stycken elbilar. Det har varit problem med bilarna sedan starten och problemet är fortfarande olöst.

Vid Humlegården har hemtjänstens sina carports där elbilarna står och laddas upp när de inte är ute och rullar.

Vid Humlegården har hemtjänstens sina carports där elbilarna står och laddas upp när de inte är ute och rullar.

Foto:

Vingåker2019-01-11 05:00

De tekniska bekymren med elbilarna har orsakat stor förvirring inom kommunen.

– Det har varit problem med laddningen vid laddstationerna som har slagit ut säkringar, säger Karina Mattsson, äldreomsorgschef i Vingåker.

Hon berättar att elbilarnas korta räckvidd, max 15 mils körning, också har varit ett problem för hemtjänsten.

– Man får se till att ha bilarna i centrum, därför går de inte att köra på landsbygden där man kommer upp i över 15 mil, säger Karina Mattsson.

Till tidningen har det framkommit kritik om dålig värme i bilarna, att de inte går att köra fortare än 60 kilometer i timmen och att de skjuter säkringar.

Det om säkringar som löser ut och dålig värme i bilarna stämmer, medger Karina Mattsson, men hon har inte hört talas om låg maxhastighet.

– Vi har haft dem sedan i höstas så det är första vintern. Sedan är det väl en inkörningsperiod för all personal som behöver lära sig hantera ny teknik, säger Karina Mattsson.

Har ni fått motorstopp med en elbil någon gång?

– Inte fått stopp, däremot har de inte varit laddade några morgnar, då har det varit ett problem. Men det är inte bara bilarnas fel alla gånger, man måste sätta i sladden ordentligt också.

Jerry Karlsson, gruppchef på kommunens tekniska avdelning, som har hand om bilarna, menar att det rör sig om en ren elfråga, ett tekniskt problem och enligt honom är det inte bilarna det är fel på utan matningen av el till själva laddstationerna vid hemtjänstens garage vid Humlegården.

– Det måste ligga i själva fastigheten. Fastighetsägaren Vingåkersfastigheter, jag och elektrikern har kliat oss i huvudet, säger Karlsson. Vi vet faktiskt inte vad som är fel.

När Jerry Karlsson såg att laddstationerna lyste fel ringde han en elektriker och när denne anlände så var allt fullt normalt igen.

– Det är jättemärkligt, säger Jerry Karlsson.

Här om dagen uppmärksammade oppositionsrådet Charlotte Prennfors (M) situationen med hemtjänstens elbilar och nu är hon kritisk.

– De funkar ju inte, konstaterar Charlotte Prennfors, som på olika vägar fått höra om kommunens elbilsproblem.

De saker hon fått höra rör bland annat att bilarna inte ska gå att köra fortare än 60 kilometer i timmen, att det är problem med värmen i bilarna och att de skjuter säkringar.

– Hemtjänsten har problem med bilarna, då är det inte bara att fortsätta, då måste man ta tag i det, säger hon.

Prennfors frågar sig framför allt hur det har kommit sig att allt blivit så fel.

– Det viktiga är att elbilar på landsbygden kanske inte är det smartaste och de är betydligt dyrare än andra bilar. Om de sedan inte fungerar så är det bara slöseri med skattemedel. Med alla andra utmaningar som Vingåker står inför så kanske elbilar inte är det bästa att satsa på.

Som politiker efterlyser hon ett ansvar i frågan.

– Om det är felbeställt så måste man ju ta i det, varför får det fortgå?

Vingåker är en landsbygdskommun och personalen ska känna sig trygg, påpekar hon och fortsätter:

– När det är sådant här väder ute och hemtjänstens personal blir stående ute i skogen med dålig mobilmottagning så måste de ju vara trygga, säger Charlotte Prennfors.

Hon säger att hon inte är ute efter att hänga ut någon, bara att problemet ska lösas och inte får fortgå.

Kommunens elbilar

Totalt har hemtjänsten i Vingåker tio stycken elbilar.

De flesta är av märket Volkswagen Golf, men det finns även bilar av märket Ford.

Kommunkontoret har ytterligare fyra elbilar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!