I Vingåker finns det fyra mackar. Två Qstar, en Ingo (före detta Jet) och en OK/Q8. När Ingo öppnade en automatstation i Vingåker blev Vingåker en ort dit folk under dessa månader som förflutit tar sig en sväng för att fylla på drivmedel.
Ingo, före detta Jet, har som grundpolicy att hålla ett pris som befinner sig i det lägsta skiktet på en ort. Om övriga bolag följer med i prissänkningar för att inte tappa kunder är priskriget snart gång.
Och så har det varit i Vingåker sedan 10 april i år. Ibland stor marginal gentemot rikspriset, ibland mindre. I skrivande stund ligger priset 30 öre under normalpris på OK/Q8.
Ett faktum som inte gör mackens ägare Thomas Widén det minsta ledsen. Snarare tvärtom. Han är med så länge bolaget säger att han ska vara det. För det är bensinbolaget som får ta förlusten, inte Widén som driver macken på franchise vilket innebär att han äger macken.
– För Vingåker är det gynnsamt, och frågan är väl vem som ger sig först. Jag har signalen från bolaget att köra på.
Nya kunder har kriget medfört för Widéns del. Han ser även att kunderna har mer koll på priset nu.
– En del som åkt förbi tidigare stannar nu och tankar.
– Marknadsmässigt är det inget alls fel med priskrig.
Irmgard Mårtensson är presskontakt på Ingo. Hon konstaterar att på de orter som bolaget öppnar är det inte ovanligt med ett priskrig, men att i Vingåker har det varit "mer aktivt" än på många andra orter.
– Det gillar ju kunderna.
Mårtensson betonar att priskrig inte har varit pågående under hela det halvår sedan bolaget öppnade.
– Det har varit lugnt ett tag och sen har det blossat upp igen. Det finns ju ett antal aktörer och alla vill vi ju ha våra kunder.
På frågan hur länge Ingo är beredd att strida svarar Mårtensson något kryptiskt att bolagets policy och löfte är att erbjuda kunderna ett pris i lägsta skiktet. Vilket kan tolkas att Ingo är ett bolag som inte är det första att ge sig i priskriget.