Katrineholms-Kuriren har tidigare skrivit om postproblemen i Vingåker. Då handlade det om hur företag drabbas, när de inte får sådant som dieselfakturor. Men även privatpersoner drabbas, av att brev inte kommer. På en och samma dag fick Lina Lindskog, som bor centralt i Vingåker 14 feladresserade brev i lådan. Det var brev från Vattenfall, landstinget Sörmland och några andra avsändare. Adressaterna bor utspridda i Vingåker, någon på Bondegatan, någon annan på Storgatan.
– Det har varit jättemycket strul. Före sommaren fick jag brev från banken där det stod att min grupplivförsäkring upphört. Jag ringde och de sa att jag inte betalt fakturan. De hade skickat faktura och påminnelse. Det är ju ganska allvarliga saker, om man inte är om sig och kring sig kan det bli jättetokigt.
Bunten med feladresserade brev var dock rekord för Lina Lindskog, som tidigare fått enstaka brev som skulle till någon annan. Då har hon lagt dem på lådan igen, men den här bunten lämnade hon till sin mammas man Mattias Jonsson, som varit i kontakt med Citymail, som ansvarar för utdelningen, en hel del och har fått en egen kontaktperson där.
– Vi har haft strul med det här jättelänge. Jag saknar fortfarande post från i maj. Alla ordinarie fakturor försvinner, men påminnelserna kommer fram. De har förklarat att det är för att Postnord delar ut påminnelserna, säger Mattias Jonsson.
När han i jobbet åker genom Stockholm får han trängselavgifter, som är på 27 kronor. Men när påminnelsen kommer - utan att han fått fakturan - har Transportstyrelsen redan lagt på 500 kronor i straffavgift för att han inte betalat.
– Jag fick fyra påminnelser på 2 000 kronor plus trängselavgiften. Det blir ju en del pengar, mitt företag är inte jättestort heller, Jag får sitta i telefonkö hos Transportstyrelsen och fråga om jag har något hos dem. Det är helt ur led det här, posten är ju det viktigaste man har, säger Mattias Jonsson.
Patrik Allinger är pressansvarig hos Citymail. Han tycker att det låter väldigt konstigt med 14 feladresserade brev i lådan och kommer att undersöka vad som kan ha skett, tillsammans med Prolog.
– Det är absolut inte okej. Den som delar där borde ha delat ut breven till de adresser som står på breven. Enligt den som är ansvarig för kontakterna med Prolog hos oss har vi inga problem i Vingåker. Vi har haft problem i somras, men de är i dag lösta. När det gäller de 14 breven kommer vi att följa upp det, men när det gäller andra som har problem vill vi att de kontaktar vår mottagarservice, säger han.