Patient fick vänta halvt år på allvarlig diagnos

Trots patientens återkommande önskan om hjälp gick det ett halvår mellan första läkarbesöket och diagnosen om svårartad sjukdom. Nu har Vingåkers vårdcentral lex Maria-anmält sig själv.

Vingåkers vårdcentral medger i Ivo-anmälan att flera rutiner behöver förbättras.

Vingåkers vårdcentral medger i Ivo-anmälan att flera rutiner behöver förbättras.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Vingåker2020-07-01 10:34

Enligt anmälan till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, var det flera brister som orsakade den långa fördröjningen.
Patienten sökte i oktober 2019 för halsont, svårigheter att svälja och en kraftig viktnedgång. Prover togs. Men det skulle dröja sex månader innan diagnosen ställdes.

Under höst och vinter följdes det första besöket av flera telefonsamtal mellan patient, sjuksköterska och läkare. Totalt var fyra läkare var för sig involverade, vilket kan förklara att patienten inte fick kännedom om en av sina kallelser till läkarbesök. 
Över huvud taget är den stora mängden vårdpersonal i ärendet en bidragande orsak till att handläggningen drog ut på tiden, uppger vårdcentralen.
I november och december klagade patienten på smärta och påtalade en knöl på halsen. Redan vid första misstanke om malignitet borde remiss för standardiserat vårdförlopp ha skrivits, enligt anmälan. 

I april i år hade patienten så ont att hen hade svårt att dricka och äta. Påföljande läkarbesök markerar slutet av händelseförloppet i anmälan.
Flera rutiner behöver nu förbättras, uppger vårdgivaren. Vikten av tidig remiss vid misstanke om malignitet betonas. Så få personer som möjligt ska delta i vårdutredningarna. Därtill understryks hur nödvändigt det är att vara lyhörd och observant om en patient återkommer med samma symptom.
Åtgärder för förbättringar ska sättas in efter sommaren, meddelar vårdcentralen till Ivo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!