Elcykelbatterier kan börja brinna på grund av en process som kallas för termisk rusning. På många arbetsplatser och offentliga lokaler i landet är det inte längre tillåtet att ta med batterier till elcyklar inomhus, på grund av risken för brand, enligt TT. Exempelvis möts patienter och besökare till Region Skånes lokaler numera av skyltar med budskapet att det är förbjudet att ta med sig löstagbara batterier till elcyklar eller elsparkcyklar in.
Antalet bränder kopplade till laddning av litiumjonbatterier har ökat i landet i takt med att antalet elprylar med dessa batterier blivit fler. Bränderna är ofta explosionsartade och mycket svårsläckta, enligt Kammarkollegiet, statens eget försäkringsbolag.
Olämpligheten med att ladda ett större antal elcyklar i Humlegården/Ekgårdens källare påtalades 2023 av brandombud och enhetschefer till säkerhetsstrategen, vård- och omsorgschefen, socialchefen samt fastighetsägaren Vingåkers kommunfastigheter. När inget hände gjordes en tillbudsanmälan i april i år, som påtalade risken för snabb spridning av en brand samt rökutveckling med stor risk för både personal och boende i byggnaden. Trots det laddas fortfarande cyklarna i källaren, vilket väckt oro bland personal över att den uppmärksammade faran inte tas på allvar, erfar KK.
När tidningen tar kontakt med kommunens vård- och omsorgschef Magnus Lublin och ställer frågor om cykelladdningen i källaren händer plötsligt saker.
Magnus Lublin skriver att man fortfarande laddar cyklarna i källaren samt att det inte är någon hållbar lösning. Lublin vill också tona ner risken för rökspridning i fastigheten via ventilationssystemet vid en brand. "Det finns fler ventilationsaggregat som betjänar fastigheten så ventilationen i källaren är begränsad till källare och verksamheten på dessa ytor, och ventilationen stängs av vid brandlarm och brandspjäll finns i systemet som begränsar rökspridning", skriver Magnus Lublin och tillägger att fastigheten också har en brandcellsindelning som begränsar brandspridning.
Magnus Lublin berättar även att man nu hittat en alternativ plats för laddning och cykelförvaring i en carport som finns i anslutning till byggnaden. "Arbetet är beställt och beräknas vara färdigställt till årsskiftet", skriver Lublin.