Vad som ska göras åt centrum i allmänhet och Köpmangatan i synnerhet, har länge varit på tapeten i Vingåker.
– Redan innan jag började som näringslivsansvarig kom synpunkter om att man vill att det ska göras något åt Köpmangatan, säger Susanna Oom Samuelson.
Som projektledare för centrumutvecklingen vill hon inte fastna i "det var bättre förr"- refrängen.
– Handeln i stort har genomgått omfattande strukturomvandlingar och det påverkar såklart även Vingåker. Det är viktigt att belysa både det estetiska men också innehållet i lokalerna. Man kan inte sminka en gris, säger hon.
Försöken har varit många, men sedan årets början pågår ett projekt för att göra Vingåkers kärna mer attraktiv. Inte minst för att få outletkunderna att lyfta blicken och upptäcka mer av Vingåker.
– De flesta besökare som kommer till Vingåker besöker enbart outleten. Kärnfrågan är hur vi får de 100 000-tals besökare att uppleva mer av vår fantastiska bygd, säger Susanna Oom Samuelson.
I januari och februari hölls separata möten med handlarna och fastighetsägarna på Köpmangatan för att få deras bild. Under våren fick kommunledningen i uppdrag att ta fram skisser över hur Bondegatan och Köpmangatan kan förskönas.
Susanna Oom Samuelson poängterar att det krävs ett bra samarbete mellan näringsidkare, kommunen och fastighetsägare för att lyfta centrum.
– Det här är inget som bara en kan göra. Alla måste gemensamt vara med på tåget och ha en framtidstro. Vi måste sikta framåt och tänka nytt och kreativt tillsammans. Vi måste både göra några snabba enkla åtgärder, som till exempel en promenadslinga från outleten, och även ha ett längre perspektiv.
I juni bildades en arbetsgrupp bestående av Susanna Oom Samuelson, landsbygdsutvecklaren Regina Westas Stedt, plan- och byggchefen Erik Olsson och samhällsbyggnadsförvaltningens chef Ghita Sjösteen.
Med i planeringen finns även samhällsplanerare och trafikansvarig.
– En styrka i Vingåker är att det är lättillgängligt och går att komma fram med bil överallt. Hela tiden när vi pratar om Köpmangatan mynnar diskussionen ut i att det finns dragplåster runt om som är attraktiva, Strandviks blommor och Sultans med flera.
Nu går arbetet vidare med en enkät och med företagarnas hjälp ska även en vandring genomföras med outleten som utgångspunkt.
– Vi vill veta hur de upplever omgivningarna och vad vi kan göra åt det.