Sedan i höstas har elever i Vingåkers kommun fått tillgång till en egen läsplatta, som del av undervisningen. Detta gäller elever inom grundskolan, specifikt elever i årskurs 4 till 9. Genom satsningen vill man ge alla barn samma förutsättningar för undervisningen. Genom att kunna ta del av mer information hoppas man att resultaten kan höjas.
På Marmorbyns skola har man däremot fått problem med läsplattorna. Det har förekommit att elever har spelat spel på lektionstid och att elever har blivit mobbade via internet. Det har då handlat om sociala medier som Facebook.
Därför har man bestämt om nya regler för plattorna, bland annat att de inte får användas för att kränka någon annan. Däremot har spel inte förbjudits.
Initiativet kommer från elevers föräldrar. En av de som har varit drivande i frågan är Ulla Svensson. Hon ser fördelar med läsplattorna, exempelvis för att det ger eleverna samma förutsättningar. Men hon är också skeptisk till att barn ska ha tillgång till så pass mycket information.
– De förstår inte att det som de skriver är detsamma som att säga det. Det är ett jättebra verktyg informationsmässigt, men mycket av informationen är överflödig för barn som går i årskurs fem, säger hon.
Främst är det föräldrarna som ska se till att reglerna följs. Tanken är att de ska diskutera med barnen om vilka risker som finns när man lägger upp saker på internet. Det kommer också att hållas föreläsningar om etik och lag på nätet.
Robert Dahlqvist är teknik- och pedagogikansvarig i Vingåkers kommun. Han menar att man ska vara försiktig med att skylla problemen på läsplattorna.
– De här bekymren hade man haft oavsett om man hade sociala medier eller inte. Skillnaden är att det går lite fortare och det blir svårare för vuxenvärlden att hinna med i tempot.