Det har varit högt tonläge i media, protestlistor och möten med politiker efter att Järnvägskiosken drabbades av inbrott i slutet av september i år. Amal Jasm, som har drivit kiosken vid järnvägsstationen i snart elva år, har varit upprörd över att hon inte fått något stöd från kommunen och Vingåkershem. Framför allt har hon velat att de ska åtgärda den jalusi som skiljer kiosken från vänthallen på stationen och som förstördes i samband med inbrottet. Nu har Vingåkershem till slut lyssnat och där jalusin tidigare satt har det istället byggts en vägg.
– Det är bra, det är precis vad jag ville, säger Amal Jasm.
För Järnvägskiosken innebär det att kunderna inte längre kan komma in i kiosken från stationens vänthall, som de kunde innan inbrottet.
– Vi har sett en liten minskning på grund av det. Men hellre den minskningen än att tjuvarna tar med sig värde härifrån, säger Amal Jasm.
Innan tvisten med kommunen brukade personalen från Järnvägskiosken hålla ett vakande öga på vänthallen bredvid och bland annat se till att dörren var stängd om kvällarna. När Amal Jasm inte fick det stöd hon efterfrågat av kommunen, tog hon dock sin hand från vänthallen och sedan dess har stök rapporterats vid flera tillfällen.
– Det har varit kalabalik där inne, men det är inte mitt problem nu. Dörren ska stängas automatiskt, men det gör den inte, säger Amal Jasm.