Emma Söderberg arbetar på Factory Outlets webbutik och hon bekräftar att etableringen på nätet varit lyckad.
- Det har gått väldigt bra. Webbutiken var ett naturligt steg för outleten, vi ska anpassa oss efter kunden, säger hon.
Finns det någon risk att webbutiken konkurrerar ut butiken i Vingåker?
- Nej, det är snarare tvärtom. Kunder som handlar på nätet kanske inte visste att vi finns i fysisk form också, men vi informerar alla som handlar hos oss på nätet att vi även har en butik. Så besöksantalet har snarare ökat.
Ett annat Vingåkersföretag som riktar in sig på näthandel är Realcar som säljer biltillbehör. De har en omsättning på 12.8 miljoner kronor årligen och näthandeln står för ungefär 50 procent av intäkterna.
- De som bor inom en tiomilsradie från lagerbutiken brukar kolla utbudet på nätet först och sedan komma till butiken för att klämma och känna lite innan man bestämmer sig. Delar som till exempel lampor och stötfångare vill kunden ofta se i verkligheten, säger Markus Järlestam, försäljningsansvarig på Realcar.
Att näthandeln kan ha positiv inverkan i en liten ort är Österåkers lanthandelscenter ett bra exempel på. I dag finns möjligheten att beställa matvaror på nätet från ICA Cityhallen i Vingåker för att sedan få dem utkörda av lanthandelscentret.
- Vi har runt 12000 artiklar som går att beställa från ICA Cityhallen, och har man inte möjlighet att hämta varorna själv på centret finns det en ideell verksamhet som hjälper till att köra ut matkassen, säger Lars Knapasjö, en av grundarna till centret.