Region Sörmland ska vara fortsatt huvudman för Dammsdalsskolan i Vingåker. Det beslutade regionfullmäktige vid sitt sammanträde förra veckan. Detta efter en utredning om det framtida huvudmannaskapet.
Regionens toppolitiker är dock inte nöjda med hur Dammsdalsskolans ledning arbetar för att rekrytera nya elever. Regionstyrelsens ordförande Christoffer Öqvist (M) och Monica Johansson (S), regionråd i opposition, riktade skarp och samstämmig kritik under fullmäktigemötet i samband med en interpellation.
– Jag tycker inte att vi ska hymla med att ledningen gjort alldeles för lite för att rekrytera nya elever. Jag har tagit del av deras "marknadsföring". Att de varit på några mässor och skickat ut lite informationsbrev – det duger inte. De måste ha kontakter med kommunerna på ett mycket bättre sätt och samarbeta med dem. Framförallt de kommuner som haft elever på skolan tidigare, som har sett vad det kan innebära för eleverna att gå på skolan, sa Christoffer Öqvist.
Han uppmanade också nämnden för primärvård, rättspsykiatri och Dammsdalsskolan, som ansvarar för skolan, att mycket hårdare styra och tala om för skolledningen vilka förväntningar som nämnden har.
– Jag tror att ni kan vara mycket hårdare mot dem och verkligen vara en nål i ögat på Dammsdalsledningen. Jag har själv träffat dem och jag är inte imponerad över hur de ser på sin verksamhet, sa Öqvist och riktade sig till de politiker i församlingen som sitter i nämnden. Öqvist menade att det inte går att luta sig mot historien och låta eleverna komma till skolan av sig själva, utan att skolledningen måste tala om för kommunerna hur viktig deras verksamhet är.
Även regionrådet i opposition, Monica Johansson, instämde i Öqvists kritik mot ledningen:
– Se nu till att tala om för kommunerna: vad är det vi kan, vad vi gör. Åk ut och berätta!
Charlotta Widerberg, verksamhetschef på Dammsdalsskolan, har tagit del av kritiken som riktades mot skolledningen från regionpolitikerna. Hon tycker att den delvis är orättvis men berättar att man nu ska se över sin marknadsföring.
– Viss kritik tar vi till oss av. På torsdag ska vi diskutera detta i vår ledningsgrupp. Men jag måste säga att vi faktiskt gör betydligt mycket mer för att få fler elever än det som togs upp, alltså att vi bara skulle marknadsföra oss på mässor och via sociala medier. Det är rent felaktigt. Vi har en nio punkter lång lista med aktiviteter som vi gör, säger Charlotta Widerberg.
Hon säger även att man ständigt är i kontakt med de kommuner som har elever på skolan i samband med samordningsmöten. Då ställs frågan om det inte finns fler elever från den aktuella kommunen som skulle ha behov av att komma till Dammsdal. Skolan marknadsför sig också bland annat i olika branschtidningar för socionomer och handläggare inom barn- och utbildningsförvaltningen. Man gör också direktutskick till Sveriges kommuner 2-3 gånger per år.
– Vi arbetar fortfarande med att hålla i utbildningar i närområdet. Förra veckan utbildade vi till exempel Vingåkers kommun i lågaffektivt bemötande. Även det är en del av vår marknadsföring, att sprida vår kunskap, säger Charlotta Widerberg.
– Vi kommer nu också att börja jobba tätare med regionens egen kommunikationsavdelning kring vår marknadsföring, säger hon och fortsätter:
– Jag skulle även vilja säga att den största anledningen till att vi tappat elever är kommunernas ekonomi. När ekonomin blir sämre blir man inte lika benägna att placera elever hos oss.