Lekfull sommarskola utvecklar ungas språk

Sommarlov är härligt! Men för nyanlända barn och unga, kan långledigheten också vara en bromskloss i språkutvecklingen. Det vill Kulturskolan motverka.

Engelskaövning under lekfulla former på Kulturskolans sommarskola. Ledaren Drew Ellis tillsammans med Kasim Adem, Betty Bereket och Ikhlas Al Refaai.

Engelskaövning under lekfulla former på Kulturskolans sommarskola. Ledaren Drew Ellis tillsammans med Kasim Adem, Betty Bereket och Ikhlas Al Refaai.

Foto: Henrik Wising

Vingåker2021-07-15 20:58

För andra året i rad arrangeras därför Sommarskolan. Under två juliveckor i Slottsskolan träffas ett 20-tal nyanlända och asylsökande 6–9-elever för att öva på svenskan – och ha kul tillsammans.

Det är inte fråga om regelrätta lektioner. Kittet som håller samman språkträningen i de olika ämnena stavas Kultur.

– De som kanske inte använder svenskan alls under två sommarmånader, riskerar att tappa mycket av det de lärt sig. Några har inte heller så mycket att göra under lovet, förklarar Abeer Zreik som undervisar på Kulturskolan och leder projektet.

Yusuf Adem tycker att det är jättekul att delta.

undefined
Yusuf Adem och hans kompisar grunnar över lösningarna i en språkövning. Det är viktigt att lära sig svenska, tycker Yusef. "Vi pratar mest svenska hemma. Hela min familj vill bli bättre på det."

– Det händer inte så mycket hemma. Det blir mest att titta på film efter film, gå ut ibland. Här får man lära sig massa saker, spela musik och träffa kompisar. Man lär sig på ett roligt sätt, tycker han.

I den vanliga skolundervisningen kan eleverna komma långt i svenskakunskaperna. Men med sommarskolans mer lekfulla inlärning får de hjälp att komma längre, menar Zreik.

– De som vill spela teater får göra det. De som vill hålla på med slagverk får göra det. Men det viktigaste är språket. Det övar vi genom olika aktiviteter, säger hon.

undefined
Engelska glosor övas under lekfulla former. Från vänster Jasmine Alsdwi, ledaren Drew Ellis och Ali Abtalmawla.

När tidningen hälsar på övar en grupp drama under ledning av Ingrid Falk. Några andra diskuterar fake news och källkritik med en annan ledare, Drew Ellis.

– I skolan deltar nyanlända elever sällan i diskussioner på samma sätt som svenska. Det kan vara på grund av språkbrister eller för att de inte förstår samhället tillräckligt. Här har vi diskussioner hela tiden, om politik och musik, sociala medier och internet. Det är viktigt att eleverna får lära sig det, säger Abeer Zreik.

undefined
Sommarskolan öppnar för diskussioner om olika samhällsfrågor, bland annat problemet med fake news. Här Kasro Eyob, Yusuf Adem, Jasmine Alsdwi och Ali Abtalmawla.

I ett annat rum visar ytterligare en elevgrupp vad de lärt sig att spela på slagverk av fjärde ledaren, Amjad Obid. Musik är något av det roligaste med sommarskolan, tycker många.

– Så här skulle jag vilja att det var jämt i skolan! I vanliga skolan sitter man nästan bara med datorn. Och så får man vänta i tusen år på att svara om man räcker upp handen, säger Jasmine Alsdwi.

Erfarenheterna av sommarskolan är positiva. Nu ska den prövas även i Katrineholm. Det sker i samarbete mellan KFV världen och Katrineholms kulturskola, med start den 2 augusti.

Musikens hus språkskola, som det arrangemanget heter, har ännu några lediga platser, tipsar Ingrid Falk som är KFV världens projektledare.

– Så där behöver vi fler deltagare!

undefined
Engelskaövning under lekfulla former på Kulturskolans sommarskola. Ledaren Drew Ellis tillsammans med Kasim Adem, Betty Bereket och Ikhlas Al Refaai.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!